Registrácia | Prihlásiť

Študijný materiál: Trh, trhový mechanizmus

Skryť detaily | Obľúbený
  • Kvalita:57,9 %
  • Typ:Študijný materiál
  • Kategória:Ekonomika
  • Podkategória:Ekonomická teória
  • Autor:veron37
  • Rozsah A4:3 strán
  • Zobrazené:628 x
  • Stiahnuté:0 x
  • Veľkosť:0,2 MB
  • Formát a prípona:MS Office Word (.doc)
  • Jazyk:slovenský
  • ID projektu:36247
  • Posledna úprava:29.03.2019
Náhľady Náhľady
Trh, Trhový mechanizmus

TRH - je miesto /nemusí byť konkrétne/, kde sa stretáva predávajúci a kupujúci a predáva alebo kupuje niečo,
aby sa dohodli o predaji a kúpe určitého tovaru za určitú cenu
- je to sféra ekonomiky, v ktorej sa realizuje výmena tovarov ako špecifického ekonomického vzťahu medzi
subjektami trhu


TYPY TRHOV

Podľa počtu tovarov - čiastkový trh - napr. robím prieskum trhu vlasovej kozmetiky
- agregátny trh - napr. robím prieskum druhov tovarov - čo sa kupuje, čo sa predáva


Podľa predmetu kúpy a predaja - trh výrobkov a služieb a tovarov
- trh výrobných faktorov (trh s: + kapitálom, +prac.silou, +prírod.zdrojmi)
- finančný trh (s peniazmi)


Podľa územného hľadiska (územia) - miestny trh /regionálny/ (mestá, obce, regióny)
- národný trh (v rámci 1 krajiny)
- svetový trh /medzinárodný/ (všetky trhové tranzakcie medzi krajinami)


SUBJEKTY TRHU

1/ Firma - výrobca - na trhu predáva svoje výrobky a služby
- kupuje výrobné faktory

2/ Domácnosti - spotrebiteľ - platia za tovar
- predávajú výrobné faktory (svoju pôdu, svoju prácu,...)

1., 2. sú na trhu ako kupujúci aj ako predávajúci

3/ Štát - špecifický subjekt trhu, lebo v zmiešanej ekonomike je jeho účasť na trhu nutná, pretože štát musí
vytvoriť legislatívu
- musí /mal by/ garantovať odstraňovanie negatívnych javov trhu - monopol
- musí /mal by/ ochraňovať slobodné, trhové, konkurenčné prostredie
- myl by vytvoriť podmienky pre získanie zamestnania
Kľúčové slová:

trh

konkurencia

mechanizmus

Hodnotenie (0x):