Kongresový cestovný ruch predstavuje špecifické odvetvie cestovného ruchu vo svete známe i ako tzv. Meeting Industry. Špecifickosť spočíva v spojení základných metód práce používaných pri príprave bežných produktov cestovného ruchu a uspokojení veľmi náročných individuálnych prianí klienta. Pri konferenčnom a kongresovom cestovnom ruchu nejde o klasické skupinové zájazdy, pri ktorých ľudia prichádzajú spoznať tú - ktorú krajinu alebo mesto, ale účastníci kongresov prichádzajú s cieľom rozšíriť si svoje odborné vedomosti. V súvislosti s kongresovým cestovným ruchom je potrebné uviesť, že je to jedno z najlukratívnejších odvetví priemyslu cestovného ruchu, pretože jeho účastníkmi sú väčšinou ľudia strednej a vyššej spoločenskej vrstvy a náklady hradí väčšinou vysielajúca firma. Logicky si treba uvedomiť, že pri získavaní jednotlivých podujatí existuje konkurenčné prostredie, a preto je potrebná podpora aj zo strany štátnych a samosprávnych orgánov.