VÝCHOVA - proces zámerného pôsobenia osobnosť človeka s cieľom dosiahnuť pozitívne zmeny v jeho vývoji. Rôzne poňatia výchovy boli ovplyvnené sociokultúrnymi podmienkami, odlišnými koncepciami poňatia človeka, akcentáciou jednotlivých stránok výchovného procesu. Niektorí autori chápu výchovu ako plne riadený proces ovplyvňovania nehotového človeka pedagógom alebo inštitúciou, naplnený snahou podriadiť ho normám spoločnosti, ale aj inštitúcie.
VYUČOVANIE - v bežnom význame označuje celkovo to, čo sa každodenne odohráva v školských triedach v priebehu vyučovacej hodiny.
UČENIE - jeden z kľúčových psychologických pojmov, pre ktoré neexistuje všeobecne prijatá definícia.
VZDELÁVACÍ PROCES (VZDELÁVANIE) - tiež výchovno-vzdelávací proces, pedagogický (didaktický) proces. V českej pedagogickej teórii základný, avšak nedostatočne ujasnený pojem.
SEBAVZDELÁVANIE - vzdelávanie, v ktorom si jedinec prevažne sám stanovuje ciele, vyberá učivo, volí metódy, motivuje sám seba, riadi a kontroluje svoje učenie, hodnotí kvalitu svojho učenia a prijíma ďalšie rozhodnutia.
VZDELANIE - (vzdelávanie) základný pojem pg teórie a praxe, často v pg teórii zamieňajúce dva výrazy vzdelanie a vzdelávanie. Dajú sa roa - jeden z prvkov výchovného systému, ktorý vytyčuje smer výchovného pôsobenia.
OBSAH školského vzdelávania- štruktúrovaný a funkčne usporiadaný vzlíšiť tieto významy: 1) osobnostné poňatie- vzdelanie sa chápe ako súčasť socializácie jedinca
UČIVO - význam pojmu učivo sa mení spolu so zmenami poňatia výučby. 1) tradične je to súhrn pozanatkov, ktoré má učiteľ predať žiakom.
VEDOMOSŤ - prevažne kognitívna, individuálna sústava predstáv a pojmov, teórie a komplexných poznatkových štruktúr.
SCHOPNOSŤ- je individuálny potenciál človeka pre uskutočňovanie určitej činnosti v budúcnosti.
ZRUČNOSŤ - je spôsobilosť človeka vykonávať určité činnosti.
PODMIENKY učenia - súbor okolností, ktoré musia existovať, aby nastalo učenie
CIEĽ výchovného pôsobeniýber obsahu vzdelávania