ÚVODKatolícka církev ako spoločnosť vždy žila v určitom čase. Po vydaní prvého cirkevného kodexu roku 1917 sa dejiny cirkevného práva odlíšili od kánonického práva ako vedy. Dejiny cirkevného práva sa delia na viacero častí napr. dejiny kanonistiky, dejiny cirkevnej literatúry, dejiny inštitúcií..
Historicky kanonické právo zahŕňa obdobie od druhej polovice 1. storočia po Kristovi, kedy sa začali formovať prvé organizačné inštitúty cirkvi do 20. Storočia (po skončenie 2. Vatikánskeho koncilu roku 1965). Následne po koncile bol promulgované dva ďalšie kodexi:
• Západný (Kódex kanonického práva)
• Východný (Kodex národov východných cirkví)
• Mnohé predpisy prekódexové ostali v platnosti (kódex z roku 1917 stále platí).
Vývoj kánonického práva práva závisí na autorovi. My vychádzame s kodexu Pierra Caspaniho z roku 1917 podľa prameňov práva:
1. Predklasické odboie je obdobím starého práva tzv. uis antiqum (od vzniku kanonického práva - do vydania Graciánovho kódexu do polovice 12. storočia)
2. Klasické obdobie (zlatý vek kánonického práva = nové práva stredného veku) bolo od roku 1141 - 1545/1563 do legislatívi Tridentského koncilu.
3. Poklasické obdobie (najnovšie práva = ius novisumum) je obdobie od Tridenstského koncilu do 1. súvislej kodifikácie západného kánonického práva ( 1563 - 1917)
4. Obdobie kóxového kánonického práva (od promulgácie prvého kánonického práva a trvá dodnes)
Výsledkami Vatikánskeho koncilu (1962 - 1965) boli:
- Kódex kánonického práva (1983)
- Kódex kánonov východných církví (1990)
Biblcký základ sú od dávna tradujúce sa zvyky.
Biblia
• (po grécky znamená kniha) je súborom posvätných kníh židovského a kresťanského náboženstva. Je považovaná za Bohom inšpirovanú.
• Apoštol Pavol s Tarazu ako prvý termímy Starý zákon a Nový zákon a ako prvý použil toto rozdelenie Biblie Klement Alexandrijský v 3.storočí.
STARÝ ZÁKON (zmluva = tenak) = Židovská biblia (správne by sa mal nazývať Starou zmluvou) sa skladá s častí:
- TÓRA (zákon) - obsahuje 5 kníh Mojžišových tzv. Pentateum a najviac právnych predpisov
- NENNIM (proroci) - obsahuje knihy tzv. prvých prorokov
- KETUBI (spisy)
Pôvodne bol Starý zákon napísaný v hebrejskom a aramejskom jazyku. Jeho grécky preklad SEPTUMA KINTA bol morálnym prameňom. Text musel mať normatívny charakter a nesmel byť kresťanským vývojom prekonaný. Starý zákon je pre církev stáve záväzný, ale pre kánonické právo má vzťah iba sprostedkovaný. Starozákonné normy boli založené na zásade THALIA (oko za oko, zub za zub).