Nenávisť, zákernosť, závistlivosť a vandalizmus sú medzi deťmi čoraz bežnejším javom. O šikanovaní hovoríme vtedy, keď jedno dieťa alebo skupina detí hovorí inému dieťaťu nepríjemné veci, bije ho , kope, vyhráža sa mu, zamyká ho v miestnosti a podobne. Tieto incidenty sa môžu často opakovať a pre šikanované dieťa je ťažké, aby sa samo ubránilo. Ako šikanovanie môžu byť označené tiež opakované posmešky alebo nepekné poznámky o rodine. Východiskovým problémom je, že deti si nebezpečnosť a brutálnosť svojich činov často krát neuvedomujú. Šikanovanie v detstve môže pre žiaka znamenať veľkú traumu a problémy do budúcnosti. Dieťa je frustrované, trpí pocitom menejcennosti, cíti sa utláčané. Toto nemá priaznivý vplyv na jeho ďalší rozvoj a vývin. Ako je to so šikanovaním v školách? Mojím cieľom je poukázať na nebezpečenstvo a existenciu tohto javu. Tiež navrhnúť rôzne formy pomoci pri existencii šikanovania a upozorniť na potrebu prevencie v školách, preto že je veľmi dôležitá pri predchádzaní tomuto negatívnemu javu.
Ciele a hypotézy prieskumu
Šikanovanie na školách sa vyskytovalo v minulosti a vyskytuje sa aj v súčasnosti. Kým však v minulých rokoch bolo šikanovanie menej časté, v dnešnej dobe naberá na rozmeroch.
Predmet prieskumu
Za predmet nášho prieskumu sme si zvolili oblasť týkajúcu sa problematiky šikanovania. Vo svojej práci sme sa zamerali na zisťovanie výskytu šikanovania na jednej základnej škole v popradskom okrese. Na základe preštudovania literatúry a prieskumov, ktoré sa v predmetnej problematike realizovali, sme si stanovili hlavný cieľ prieskumu