Ako najvýznamejšia súčasť vonkajších hosp.vzťahov je medzinárodný obchod aj ukazovateľom, ktorý signalizuje, aká je reálna úroveň a skutočný stav svetového hosp.i jeho jednotlivých elementov. Rast MO potvrdzuje stále narastajúcu špecializáciu národných ekonomík a ich prehlbujúcu sa vzájomnú interdependenciu. Obidve tendencie sú prirodzeným prejavom zostrujúceho sa súťaženia na medz.trhoch. To sa síce premieta do relatívne neustáleho poklesu produkčných nákladov i rastu vyspelosti mnohých árodných ekonomík, na strane druhej však núti obchodných partnerov, firmy, ale aj celé krajiny k hlbšej kooperácii. Miera špecialozácie je taktiež významným indikátorom konkurencieschopnosti tak individuálnych, ako aj celých národných ekonomík.
Začiatkom tretieho tisícročia sa realita podmienok na globálnych trhoch začala opierať o rýchle zvyšovanie pridanej hodnoty vďaka efektívnemu využívaniu znalostí, a nie ako doteraz o neustály rast produktivity práce všetkých dispozičných zdrojov. Súbežne sa mení aj samotná podstata prístupu ku konkurenčným výhodám. Už ňou nie je iba ekonomický potenciál firiem a podnikov. Zvyšuje sa schopnosť rýchle, flexibilne a pri využití vysokej miery inteligencie i podnikateľského „citu“ reagovať svojimi hmotnými i nehmotnými výstupmi na vysoko bonitné rastové príležitosti príp.flexibilne obsadzovať novo vznikajúce medzery na medz.trhoch. To prináša do MO významné zmeny. Ide nielen o jednoduchú výmenu tovaru či služieb, ale o transfer celého súboru výrobkov prepojeného s komplexom rôznych služieb, pričom táto výmena je ešte „zasieťovaná“ do procesu nohých súvisiacich medz.transakcií.