1. Systém manažérstva kvality (SMK)
Je časť podnikového systému riadenia, ktorá:
- presne špecifikuje povinnosti a kompetencie pre jednotl. pracovníkov v rámci zabezpečovania a zlepšovania kvality,
- umožňuje a podporuje aplikáciu rôznych metód, postupov,
- vyčleňuje adekvátne finančné, materiálne a ľudské zdroje, kt. slúžia k jednému cieľu – dosiahnutie spokojnosti zákazníkov.
Pozitívne účinky SMK a) Externé – spokojnosť a lojalita zákazníka (pozitívne referencie, zvýšenie konkurencie schopnosti, zmeny cien) b) Interné účinky – zvýšenie výkonnosti procesov – redukcia nákladov...
2. Odvetvové normy – na báze odvetvových noriem - AQAP (Allied Quality Assurance Publication)
Súhrnné publikácie o zabezpečovaní kvality v rámci NATO. Nadstavba SMK podľa STN EN ISO 9001:2000, veľký dôraz kladie na analýzu rizík. Certifikácia SMK je potrebná a je bez úhrady nákladov - QS 9000 (Quality System Requirements 9000
Systém požiadaviek kvality definujúci požiadavky na dodávateľov automobilového priemyslu v USA: Chrysler, Ford, General Motors a iné. iných interných a externých dodávateľov materiálov, dielov pre výrobu a servis. V decembri 2006 stratila svoju platnosť a je požadovaná certifikácia SMK podľa ISO/TS 16949:2003...
3. Vývoj série noriem pre kvalitu – normy ISO 9000. Vznik revízie. ISO International Organization for Standardization - medzinárodná organizácia pre normalizáciu, vznikla v roku 1947, vydáva originálne normy v anglickom jazyku. Administratívne centrum je Ženeva a združuje cca 160 štátov celého sveta CEN – comité Europeén de Normalisation – európska organizácia pre normalizáciu – vydáva záväzné normy pre EÚ (anglický, nemecký, francúzsky jazyk). Mnohé normy preberá do svojej sústavy a ďalej sú tieto preberané do normalizačných sústav jednotlivých štátov...