Prednas od profesorky Heydekovej tykajuca sa startegickeho manazmentu a time manazmentu.
STRATEGICKÝ MANAŽMENT 1. roč. Mgr. štúdia PF KU DFk
Charakteristika strategického manažmentu Slovo stratégia je odvodené od gréckeho slova strategos (generál) a v širšom kontexte pôvodne označovalo umenie a vedu, ako riadiť vojenské operácie a veliť vojskám. Pojem stratégia postupne prenikol z vojenstva aj do sveta podnikania a stal sa jeho neoddeliteľnou súčasťou. Niektoré slovníky ju definujú ako vedu o plánovaní a vedení vojenských operácií.
stratos – armáda
agos – vedenie
strategos – generál
stratagem – nečakaný zvrat, prekvapujúce rozuzlenie, ale aj úskok, pascu...
Stratégia - vo vojenstve: úspešne vyhrať boj,
- v hospodárstve: to isté – položiť súpera na lopatky.
- je prípravou pred začatím boja: miesto, čas, prostriedky, manévre......
Taktika - kombinácia prostriedkov počas boja.
Stratégia - umenie, ako bez krvi preliatia eliminovať, zablokovať sily súpera tak, že je donútený ku kapitulácii.
„Politika je koncentrovaná ekonomika. Ekonomické záujmy mocných diktujú politiku.“ (Rakúšan Carl von Clausenitz: O vojne – „ vo vojne ide o dosiahnutie ekonomickej a politickej moci - vojna je pokračovanie politiky.“)
Ciele strategického manažmentu Strategické riadenie stanovuje vízie, poslanie a ciele podniku.
Vízia je obraz budúcnosti podniku založený na využívaní reálnych možností podniku. Je to komplexná cieľová predstava načrtnutá v hrubých obrysoch. Účinná vízia inšpiruje, aktivizuje, motivuje.
Poslanie odpovedá na otázky, kde je podnik a aký má jeho existencia zmysel. Má vyjadrovať hlbší zmysel jeho činnosti ako je dosahovanie zisku. Dôležité je stanoviť si primeranú šírku poslania.
Cieľ je to záväzok dosiahnuť konkrétne výsledky v konkrétnom čase.