1. Maloobchodná sieť
Distribučný systém na lokálnej úrovni reprezentuje maloobchodná sieť.
Definícia maloobchodnej siete:
Je to výsledok lokalizačnej stratégie podnikov v umiestňovaní bodov na predaj tovaru a služieb; taktiež je to súbor prevádzkových, maloobchodných jednotiek zameraných an predaj tovaru a služieb konečnému spotrebiteľovi ako posledný stupeň každého distribučného kanála.
Maloobchodnú sieť môžeme členiť podľa viacerých oblastí napr. podľa:
- · formy vlastníctva
- · riadiaceho subjektu
- · sortimentu
- · veľkosti
- · špecializácie
- · foriem predaja a iných
Princípy projektovania a rozvoja maloobchodnej siete na území boli teoreticky spracované už na začiatku 20.storočia viacerými autormi. Pri usmerňovaní rozvoja maloobchodnej siete by sa mali rešpektovať tieto zásady:
stupňovitosť maloobchodnej vybavenosti – v mestách má obchodná sieť spravidla niekoľko úrovní centier, od centier najvyšších radov (celomestských) s širšou regionálnou pôsobnosťou cez centrá obvodové (sektorové) až po centrá nižších radov (tzv. susedské, okrskové, miestne).