Registrácia | Prihlásiť

Vypracované otázky: Podnikové hospodárstvo - 50 vypracovaných otázok

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady
1. Čo je podnikanie, ktoré sú jeho hlavné znaky? Od ktorých objektívnych a subjektívnych predpokladov závisí úspešnosť podnikateľskej činnosti?
Podnikanie je sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Hlavné znaky podnikania: 1.sústavná činnosť - nie je nepretržitá činnosť, ale napr. sezónna činnosť. Znakom sústavnosti je profesionalita podnikateľskej činnosti, ktorá má charakter povolania a viaže sa na konkrétne podnikateľské oprávnenia. 2.samostatné vykonávanie - podnikateľ vykonáva svoju činnosť nezávisle od iných osôb a nie je podriadený svojim obchodným partnerom. 3.konanie vlastným menom - každý podnik musí mať obchodné meno, ktoré je zapísané v obchodnom registri. 4.vlastná zodpovednosť - podnikateľ znáša určité riziko - za záväzky ručí obchodným alebo aj neobchodným majetkom. 5.dosiahnutie zisku - hlavný motív podnikateľskej činnosti. 1. Objektívne predpoklady podnikania – sú vytvárané najmä trhovou ekonomikou, ktorá stimuluje podnikanie tým, že umožní využiť ekonomické príležitosti všetkým tým, ktorí chcú v uvedenom odbore podnikať. Objektívne predpoklady podnikania stimulujú: vonkajšiu podnikavosť, vnútornú podnikavosť . 2. Subjektívne predpoklady podnikania – individuálne vlastnosti na realizovanie určitého druhu podnikania. Závisia od človeka, jeho schopností, pripravenosti, motivácie na podnikanie.

2. Vymenujte subjekty podnikania a charakterizujte pojem podnik. Vymenujte všeobecné (systémovo indiferentné) a špecifické (systémovo závislé) znaky podniku v trhovom hospodárstve.
Subjekty podnikania: a) podnik jednotlivca – FO alebo PO, vždy je to právne samostatný, vlastnícky oddelený podnik. Je to väčšinou malý podnik, ktorý je vo vlastníctve jedinej osoby, ktorá plne a neobmedzene ručí sa výsledky svojej podnikateľskej činnosti a sama znáša podnikateľské riziko. b) podnikateľská jednotka – právne samostatný a vlastnícky oddelený subjekt podnikania, v ktorých rozvíja podnikateľské aktivity kolektív podnikateľov. Sú to všetky obchodné spoločnosti, banky, družstvá, združenia podnikov. Podnik je ekonomicky a a právne samostatná jednotka, existujúca za účelom podnikania. 1. všeobecné -nezávislé od uplatňovania hospodárskeho systému: a)kombinácia výrobných faktorov - len taká jednotka je podnikom, v ktorom sa účelne kombinujú výrobné faktory vzhľadom k požadovanému výstupu podniku b)princíp hospodárnosti (ekonomický princíp) – vyjadruje snahu podniku konať čo najhospodárnejšie, a to týmito spôsobmi: maximalizácia výstupu (pri daných vstupoch dosiahnuť čo najvyšší výstup), minimalizácia vstupu (daný výstup realizovať pri čo najmenšom vstupe), optimalizácia vzťahu medzi vstupmi a výstupmi, c) princíp finančnej rovnováhy – schopnosť podniku plniť svoje platobné povinnosti. 2. špecifické – súvisia s uplatňovaným hospodárskym systémom: a) pre podniky v trhovej ekonomike: princíp súkromného vlastníctva (právo majiteľa zúčastňovať sa na riadení podniku), princíp autonómie (sloboda podnikania bez štátnych zásahov, riziko neúspechu nesie podnik), princíp ziskovosti (tendencia k maximalizácii zisku vo vzťahu k vloženému kapitálu). b) pre podniky v centrálne riadenej ekonomike: princíp spoločenského vlastníctva (spoločenský nárok na riadenie podnikov), princíp nadriadeného orgánu (podniky sú riadené orgánmi štátu na základe centrálneho národohospodárskeho plánu), princíp plánovitého riadenia (výkony podniku sú určené štátnym plánom)

3. Čo rozumieme poslaním a cieľmi podniku? V čom je podstata monistickej a pluralistickej koncepcie podnikateľských subjektov?
Každý podnikateľský subjekt, dokonca každý sociálny systém musí mať svoje poslanie. Je to zmysel, účel, základná funkcie podniku. Poslanie odpovedá na otázky, prečo daný podnik existuje, čo je predmetom jeho podnikania. Ciele sú požadované budúce výsledky, stavy firmy. Sú výsledkom cieľavedomého rozhodovacieho procesu. Predstavujú koncové body, ku ktorým smeruje napĺňanie poslania organizácie, firmy. Musia sa stanoviť pre všetky oblasti firmy, ktoré majú vplyv na výkonnosť a dlhodobú prosperitu firmy.

4. Vymenujte interné a externé záujmové skupiny podniku. Aká je väzba medzi nimi a spoločenskou zodpovednosťou podniku?
Interné záujmové skupiny: tvoria zamestnanci a vlastníci v personálnych spoločnostiach; zamestnanci, vlastníci a manažéri v kapitálových spoločnostiach. Externé záujmové skupiny: považujeme za ne prvky okolia podniku. Interné a externé záujmové skupiny môžu prestavovať rôznorodé záujmové sklady, resp. aj ich vplyv na tvorbu podnikového cieľa môže mať rôznu intenzitu...
Hodnotenie (0x):