1. Zmeny ekonomického prostredia – nová paradigma, hyperkonkurencia a globalizácia. Nová paradigma – nová ekonomika
- hovorí sa o novej paradigme v dôsledku „new economy“ – novej ekonomiky,
- nová ekonomika – prináša intenzifikáciu výrobného procesu a rast produktivity práce, realizáciou investícií
do informačných technológií a komunikačných systémov,
- sprievodným znakom novej ekonomiky je prehlbovanie kapitálu,
- kapitálová vybavenosť na pracovníka = trend je znižovanie počtu zamestnancov,
- sústreďovanie prostriedkov investičných spoločností do významných oblastí.
- Ekonomické prostredie sa v vyznačuje dvoma zásadnými javmi – hyperkonkurenciou a globalizáciou. Obidve spolu vzájomne úzko súvisia.
Hyperkonkurencia
- znamená, že rozhodujúci konkurenčný boj na svetovom trhu sa odohráva medzi nadnárodnými spoločnosťami, ktoré majú rozmer tzv. obrých transnacionálnych korporácií (TNC),
- v hyperkonkurencii je dôležitá najmä schopnosť inovovať.
Globalizácia Globalizácia pre TNC znamená, že môžu rozhodnúť: - do ktorých regiónov umiestnia výskum a vývoj konštrukcií,
- do ktorého iného regiónu umiestnia tvorbu designu, vysoko sofistikované operácie,
- do ktorého regiónu najvýhodnejšie umiestniť tie najprácnejšie výroby, činnosť a operácie nenáročné na know-how, z nízkou pridanou hodnotou alebo výroby problematickej z hľadiska svojho dopadu na životné prostredie alebo náročnej na suroviny a energiu.
2. Získavanie medzinárodných konkurenčných výhod. - M. E. Poter v tzv. domácej základni = štyroch široko definovaných faktoroch charakterizujúcich domáce (národné) podnikateľské prostredie,
- faktory a ich vzájomné vzťahy potom znázorňujú vo forme tzv. diamantu.
Domáca základňa – domáci diamant – je tvorený:
▪ zásobou výrobných faktorov,
▪ charakterom domáceho dopytu,
▪ existenciu príbuzných a dodávateľských odvetví,
▪ firemná stratégiou, štruktúrou a rivalitou.