Obsah dokumentu obsahuje všetky informácie potrebné k zvládnutiu štátnicovej skúšky z predmetu Marketing. Rovnako môže poslúžiť aj ako učebný text na skúšku či zápočet z marketingu. Tiež obsahuje dané otázky/prednášky ako ťahák do telefónu ako HTML web stránka s možnosťou vyhľadávania.
1. Vymedzenie pojmu Marketing
= spoločenský a manažérsky proces, prostredníctvom ktorého uspokojujú jednotlivci alebo skupiny svoje potreby a priania v procese výroby a výmeny výrobkov alebo iných hodnôt.
= tvorí ho súbor činností, ktoré zabezpečujú to, aby sa správny produkt dostal v správnej kvalite, v správnej cene, v správnom čase, na správne miesto, k správnemu spotrebiteľovi.
Vzťah marketingu k iným vedám:
Vývoj marketingu je úzko spojený s aplikovaním poznatkov iných vied, napríklad ekonómie, sociológie, psychológie, práva, politológie, matematiky a prírodných vied.
Marketing vznikol v USA na začiatku 20. storočia ako odozva na výzvu priemyselne vyspelej ekonomiky, resp. ekonomiky prebytku a masovej spotreby, v ktorej ponuka prevládala nad dopytom.
Marketing predstavuje v užšom zmysle podnikateľskú činnosť, ktorá v záujme uspokojovania potrieb a želaní zákazníkov:
• skúma trh za účelom poznania potrieb,
• vytvára trhom požadované výrobky a služby,
• oboznámi s nimi spotrebiteľov,
• určí ceny,
• zorganizuje predaj produktov a ovplyvňuje kupujúcich.
Marketing predstavuje v širšom zmysle podnikateľskú filozofiu, ktorá je uplatňovaná v celom podniku. Podnik ako celok sa má:
• stotožniť so svojimi zákazníkmi,
• vcítiť sa do ich problémov a riešiť ich.
Úlohou vrcholového manažmentu je integrovať marketingový prístup do všetkých podnikových funkcií a činností.
Marketing prekračuje v rozvinutom zmysle oblasť podnikateľskej, ziskovej sféry a uplatňuje sa aj v oblasti neziskovej činnosti (školstvo, politika, armáda, cirkev).