DELENIE SÚVETI PODĽA VÝZNAMU I. Súvetia priraďovacie
- spájajú významovo rovnocenné vety, nedá sa povedať, ktorá veta je dôležitejšia
- vety sú rovnako dôležité 1. zlučovacie
- obsahuje 2 deje, ktoré prebiehajú súčasne alebo za sebou
- základná zlučovacia spojka je a
- ďalšie spojky: i, aj
- príklad: Učiteľ diktuje a žiaci píšu.
2. odporovacie
- 2. veta odporuje význam alebo popiera význam 1. vety
- základnou odporovacou spojkou je ale, ďalšie: no, lež
- odporovacia spojka môže byť aj a, ale len vtedy, ak ju môžeme nahradiť spojkou ale a píšeme pred ňou čiarku
- príklad: Učiteľ diktuje, ale žiaci nepíšu.
3. vylučovacie
- z dvoch viet platí iba jedna
- jedna veta vylučuje význam druhej vety
- základná dvojica vylučovacích spojok: alebo – alebo, buď - buď
- príklad: Buď pocestujeme vlakom alebo pôjdeme pešo.
4. stupňovacie
- 2. veta stupňuje význam 1. vety
- základnou dvojicou stupňovacích spojok je: nielen – ale aj, ba – i
- príklad: Nielenže nemal domácu úlohu, ale nedoniesol žiadnu pomôcku.
II. Súvetia podraďovacie - spájajú významovo nerovnocenné vety
- jedna veta je významovo dôležitejšia, lebo obsah. základnú informáciu (hl. veta)- - druhá veta je menej dôležitejšia, lebo len dopĺňa alebo spresňuje informáciu z hlavnej vety (vedľajšia veta)
- vo vedľajšej vete sa nachádza spájací výraz (môže to byť aj zámeno)
- pýtame sa hlavnou vetou na vedľajšiu, nie naopak ... POLOVETNÉ KONŠTRUKCIE
Ide o prechodný jav medzi jednoduchou vetou a súvetím
- vzniká tak, že k jednotlivej vete sa pričlení . . . . . . . . . . .
1. neurčitok (učiť sa, vravieť, pochodovať, rozmýšľať)
2. prechodník (učiac sa, vraviac, pochodujúc, rozmýšľajúc)
3. príčastie (učiaci sa, vraviaci, pochodujúci, rozmýšľajúci)
...