Vypracované otázky na štátnice z predmetu Manažment. 2. Formálna a neformálna stránka organizačných systémov, štruktúra organizačných systémov, najdôležitejśie štruktúry organizačného systému.
Organizácia je všeobecne chápaná ako systém skladajúci sa z jednotlivých častí a vzťahov medzi nimi s požiadavkou koordinácie a s vlastnosťou založenou na tom, že sa časti podieľajú na úspechu celku. Pojem organizácia má tri živé organizmy a to:
- organizácia ako systém
- organizácia ako miera usporiadania
- organizácia ako činnosť
Organizácia ako systém
Systém je utvorený zo vzájomne sa ovplyvňujúcich prvkov, ktoré sú účelne usporiadané na dosiahnutie vytýčeného cieľa. Medzi tieto systémy patria aj systémy utvorené z ľudí,, či z ľudí a veci. Práve takéto systémy najčastejšie nazývame organizáciami.
Organizácia ako miera usporiadania
V každom systéme existuje určitá usporiadanosť prvkov vzhľadom na cieľ systému. Ak v súbore prvkov systému nie sú nijaké vzájomné závislosti, ide o súbor úplne neorganizovaný. Stupeň organizovanosti sa rovná 0. Dosiahnutím maxima organizovanosti rovného jednej vytvoríme systém absolútne organizovaný.
Organizácia ako činnosť
Ide o proces účelového pôsobenia, cieľom ktorého je tvorba nového cieľového systému. Zásady organizátorskej činnosti:
- cieľavedomosť
-konkrétnosť
- racionálne formy jednania
- ...
6. Vymedzenie pojmu manažér a podmienky úspešnosti jeho práce, funkčné úlohy manažéra, štýl manažérskej práce Manažér je človek, ktorého primárnymi aktivitami sú manažérske funkcie, pomocou ktorých pôsobí na objekty manažmentu, človek ktorý plánuje, organizuje, vedie a kontroluje ľudské, finančné a informačné zdroje v záujme naplnenia vytýčených cieľov. Manažérov rozlišujeme z viacerých hľadísk: 1. Podľa úrovne (stupňa) pôsobenia na:
- vrcholových manažérov – TOP MANAŽÉRI – tvoria relevantne malú časť vedúcich v organizácii. Patrí sem: prezident, riaditeľ, námestník, členovia predstavenstva.
- manažérov strednej úrovne – manažéri na strednom stupni zodpovedajú za implementáciu plánov a politiky vypracovanej vrcholovým manažmentom. Zároveň koordinujú aktivity manažérov na najnižšom stupni.
- prvostupňových manažérov – dozerajú a koordinujú činnosť výkonných pracovníkov. Patria sem: majstri, vedúci kancelárií, útvarov.
2. Podľa poslania a postavenia manažérov v organizácii:
- Manažér generalista – má komplexnú právomoc a zodpovednosť za organizáciu.
- Manažér špecialista – zodpovedá za určitú špecializovanú oblasť (úlohu).
Funkčné úlohy manažéra. Medzi funkcie manažéra patrí:
- plánovanie
- organizovanie
- vedenie ľudí
- ...