Vypracované štátnicové otázky z predmetu Marketing (SPU - FEM).
1. Charakterizujte stručný vývoj marketingu, obsah pojmu marketing, úlohy a zásady vykonávania marketingu, znaky a funkcie.
Termín marketing je odvodený od anglického slova “market” trh alebo “práca s trhom”. V skutočnosti vznik marketingu súvisí so vznikom tovarovej výroby. Za základ vzniku marketingu možno považovať základný rozpor medzi výrobou a trhom. Marketing vzniká ako reakcia na túto situáciu.
V polovici minulého storočia sa marketing rozšíril do všetkých priemyselne vyspelých krajín Európy a Ázie.
Tri rozdielne obdobia: 1) Výrobná éra (do 20.rokov minulého storočia) - výrobná kapacita tovární nebola schopná zabezpečiť neustále narastajúci dopyt. Dopyt bol väčší ako ponuka. Podniky sa usilovali vyprodukovať čo najviac výrobkov, bez ohľadu na potreby a priania zákazníkov. Známy slogan “Dobrý výrobok sa predáva sám”.
2) Predajná éra (do 50.rokov minulého storočia) - Ťažiskom sa stala likvidácia konkurencie. Známy slogan “Kreatívnou reklamou a predajom prekonať odpor zákazníka a presvedčiť ho, aby kupoval”
3) Marketingová éra (druhá polovica 20.storočia)- dochádza tu k prevahe ponuky nad dopytom. Zákazníci mali možnosť výberu zo širokého sortimentu produktov, mohli si vyberať. To bol práve začiatok uprednostňovania potrieb zákazníkov pred predajom. Táto éra sa nesie v zmysle sloganu „Zákazník je kráľ! Nájdite potrebu a uspokojte ju.“
Úlohy vykonávania marketingu:
- marketingový výskum,
- plánovanie predaja,
- uspokojiť potreby zákazníka,
- získať výhody pred konkurenciou,
- zvýšiť podiel na trhu,
- zabezpečiť rast trhu.
Zásady vykonávania marketingu: 1. univerzálny recept na marketing neexistuje,
2. všetky marketingové úvahy začínajú u zákazníka, zákazník sa nesmie sklamať, t. j. sľúbený tovar musí byť dodaný na sľúbené miesto v sľúbenom čase, zákazníka nestačí iba počúvať, ale ho treba aj ovplyvňovať,
3. nestačí iba vyrábať, ale je nutné vopred si zaistiť predaj výrobkov,
4. nestačia iba náhodné informácie, je potrebné mať vybudovaný systém zberu a spracovania informácií pre marketingové rozhodovanie,
...