Prelomové spoločenské
obdobia a obzvlášť revolučné udalosti prinášajú so sebou popri pozitívnych
zmenách aj nežiadúce dôsledky pre občanov i celú spoločnosť. Po
transformačných procesoch v Slovenskej republike po roku 1989
a v dôsledku spoločensko-ekonomického vývoja dochádza k nárastu
negatívnych spoločenských javov, od drobných problémov v správaní až po
závažné sociálno-patologické javy. Spektrum sociálno-patologických javov je
široké a v súčasnej dobe ohrozujú aj žiakov základných
a stredných škôl. Zvýšila sa kriminalita, toxikománia a iné
patologické závislosti. S uvedenou problematikou sa v súčasnosti
stretávame každý deň v rodinách, školách, na spoločenských podujatiach.
Tento stav je častý a riešenie tohto problému je neľahké. Mládež má svoje
vlastné návyky, postoje získané z vlastnej rodiny, školského prostredia
a z rovesníckych skupín.
Nárast sociálno-patologických javov
v spoločnosti vyvolal akútnu spoločenskú potrebu venovať zvýšenú pozornosť
týmto javom z hľadiska systému prevencie i represie, a to zo
strany celej spoločnosti. Predpokladom úspešného riešenia problémov súvisiacich
s nárastom sociálno-patologických javov je nutnosť tieto problémy poznať
z hľadiska ich etiológie, vývinu, typológie a prevencie. Z tohto
dôvodu sa stala aj predmetom diplomovej práce.
Cieľom diplomovej práce je priblížiť
vybrané deviantné formy správania z hľadiska terminologického,
etiologického a najmä z aspektu preventívneho.
Diplomová práca
sa skladá z teoretickej analýzy problematiky a empirickej časti. Teoretická časť práce je spracovaná
s využitím literárnej metódy, pomocou naštudovanej odbornej literatúry,
časopisov, zákonov a iných prameňov. Je rozčlenená do 4 kapitol,
v ktorých je analýza zameraná na súčasný stav riešenia problematiky, objasnenie
základnej terminológie, charakteristiku vybraných sociálno-patologických javov
a prevenciu v oblasti sociálno-patologických javov.
Výskumná časť
práce obsahuje poznatky z vlastného empirického výskumu zameraného na
zisťovanie vzťahu žiakov stredných škôl k sociálno-patologickým javom,
interpretáciu výsledkov výskumu, zovšeobecnenie výsledkov výskumu
a odporúčania pre prax. Podrobne je metodika výskumu uvedená
v projekte výskumu.