Veľmi dôležitú úlohu v oblasti riadenia ľudských zdrojov zohráva v súčasnosti motivácia. Základnú každodennú motiváciu na prácu a výkony v zamestnaní tvoria klasické faktory. Predovšetkým ide o finančné ohodnotenie, pracovné prostredie, tím spolupracovníkov alebo pocit sebarealizácie. Cieľavedomé vytváranie a využívanie ľudského potenciálu je predpokladom budovania a rozvíjania silných stránok a konkurenčných výhod podniku. Riadenie ľudských zdrojov sa najčastejšie definuje ako činnosť, ktorej pozornosť sa sústreďuje na zamestnancov a ktorá sa spolu s ostatnými funkčnými oblasťami manažmentu podieľa na dosiahnutí synergického efektu – splnení cieľov zamestnancov i podniku ako celku. K úlohám riadenia ľudských zdrojov patrí aj zabezpečenie tzv. pozitívneho správania zamestnancov. Myslí sa tým také správanie zamestnancov, ktoré pramení z ich spokojnosti a vedie k uskutočneniu iných zámerov podniku. Takéto efektívne fungovanie zamestnancov predpokladá ich systematické vzdelávanie a rozvoj, ako aj cielené využívanie ich pracovných schopností prostredníctvom adekvátnych motivačných prostriedkov. Táto činnosť je záležitosťou všetkých manažérov a vedúcich tímov.