V súčasnosti, ak chce byť podnik úspešný, ak si chce udržať svoje miesto na rýchlo meniacom sa trhu, už nepostačuje iba vyvinúť a vyrobiť kvalitný produkt s príťažlivou cenou. Stále viac jeho úspešnosť podmieňuje spôsob, ako sprístupňuje svoj produkt zákazníkovi, ako komunikuje so svojimi súčasnými i potenciálnymi zákazníkmi, sprostredkovateľmi, verejnosťou, ale tiež, ako sa komunikuje vo vnútri podniku, ako sa vymieňajú informácie a na základe nich spája a aktivizuje činnosť zamestnancov v smere cieľov podniku.
Komunikácia a komunikačný proces je teda v každom podniku na jednej strane tým faktorom, ktorý zjednocuje ľudí, ktorí v ňom pracujú a rozdielnou mierou sa zúčastňujú na jeho úspechu, a jednak je aj faktorom, ktorý aktívne vstupuje do všetkých procesov riadenia a rozhodovania a podmieňuje ich kvalitu a efektívnosť.
Význam komunikácie vplyvom globalizácie a internacionalizácie v podnikovej a podnikateľskej praxi neustále rastie. Rozvíjajú sa jej jednotlivé druhy, typy, formy, vznikajú nové komunikačné techniky a postupy, ktorých cieľom je uľahčiť proces výmeny informácií v mnohorozmernom podnikateľskom prostredí, v prosperujúcich interkultúrnych podnikoch a spoločnostiach.
Komunikácia a komunikačný proces prebiehajú nepretržite a ich kvalita významne ovplyvňuje konečný výsledok snaženia nielen podniku, ale aj jednotlivcov, ktorý v podniku pracujú. Efektívna komunikácia patrí medzi základné profesionálne zručnosti manažéra. Spája v sebe zručnosť situačného odhadu rýchlej a adekvátnej verbálnej i neverbálnej reakcie a tvorbu efektívnej spätnej väzby, ktorá sa stáva východiskom pre ďalšie správanie sa v komunikačnom procese a voľbu jednotlivých komunikačných vzorcov.