1. Charakterizuj sociálnu komunikáciu
Základné delenie:
Priama – je rozhovor v tvárou v tvár
Nepriama – účastníci sú rozdelení priestorom a časom
Jednostranná – jeden vystupuje v roli rečníka, druhý v roli poslucháča
Dvojstranná – striedanie roli rečníka a poslucháča
Skupinová – je daná počtom účastníkov komunikácie (školská trieda)
Hromadná – veľký počet ľudí (obmedzená spätná väzba) ...
2. Verbálna a neverbálna komunikácia
Verbálna komunikácia – názov je odvodený z latinského slova „verbum“ – slovo. Za obdobie vzniku verbálnej komunikácie, môžeme považovať prvé pokusy komunikácie ľudí systémom jazyka. V bežnej komunikácii funguje spojenie verbálnej komunikácie s neverbálnou zložkou.
Hovoriaci pri komunikácii, by mal mať:
- dobrú artikuláciu
- používať vhodné tempo reči
- využívať moduláciu hlasu, nato aby podčiarkol dôležité časti textu
- dokázať udržať pozornosť počúvajúcich
- nerozprávať príliš rýchlo ani veľmi pomaly
- pri komunikácii dodržiavať interpunkciu v texte
Verbálna komunikácia má 2 základné spôsoby:
1. HOVORENÉ SLOVO – vyslovené jednou osobou a prijímané sluchových orgánom poslucháča vo forme akustických signálov
2. PÍSOMNÁ FORMA – písaný text jednej osoby je prijímaný zrakovým orgánom prijímateľa v písomnej forme
...