Už počas dvoch storočí zažíva ľudstvo éru priemyselnej a technologickej revolúcie, ktorá so sebou nesie nie len dramatické zmeny v životnom prostredí a v spoločnosti, ale tiež kladie do popredia potrebu prehodnotiť ciele, smerovanie a stratégie firiem.
Celá rada štúdií realizovaných po celom svete ukázala, že zákazníci (či sú to spotrebitelia, podniky alebo verejný sektor), zamestnanci a investori stále viac uprednostňujú tie spoločnosti, ktoré sú považované za spoločensky zodpovedné a šetrné k životnému prostrediu, teda tie ktoré konajú v súlade s udržateľným rozvojom.
Pojem udržateľný marketing je pomerne nový a v slovenskej marketingovej literatúre zatiaľ nie je jednoznačne vymedzený. Cieľom predkladanej práce je preto hľadanie prijateľnej definície na základe analýzy historického vývoja marketingových koncepcií a zahraničnej literatúry, ktorá sa problematike vzťahu marketingu a udržateľného rozvoja venuje už niekoľko rokov. Našou prvou úlohou bude teda vymedzenie pojmu udržateľný marketing ako aj ostatných príbuzných pojmov, poukázanie na ich rozdiely a spoločné znaky, ako aj odhalenie pozadia vzniku tejto novej marketingovej koncepcie.
Druhá časť práce bude venovaná postaveniu udržateľného marketingu v organizácii. Cieľom bude odpovedať na otázky, aké nové výzvy pre manažment a marketing prináša implementácia princípov udržateľného rozvoja, aké sú dopady na marketingovú stratégiu, jednotlivé zložky marketingového mixu a aké nové úlohy bude plniť marketing v nastávajúcom období.
Je evidentné, že udržateľný rozvoj je výzvou pre marketingový manažment 21. storočia. Preto aj spracovanie tejto komplexnej problematiky do celistvej a porozumiteľnej podoby, ktorá by objasňovala hlavné charakteristiky, špecifiká a požiadavky udržateľného marketingu, považujeme za nemalú výzvu.