Adaptácia je zložitý proces neustálej obmeny. Zohráva dôležitú úlohu pri získavaní nových zamestnancov do spoločnosti. Podnik si uvedomuje, že najcennejším kapitálom ktorým disponuje, sú zamestnanci. Kvalitných zamestnancov nie je nikdy dosť, čím ďalej, tým je ich získanie ťažšie. Na trhu výrobných podnikov je čoraz väčšia konkurencia, preto sa podniky musia snažiť už od začiatku získania zamestnanca uľahčiť mu proces adaptácie. Proces adaptácie je jednoduchší pre človeka, ktorý je zamestnaný prvý krát, ale zložitejšie je to pre človeka, ktorý už raz o svoje zamestnanie z nejakého dôvodu prišiel. Nezamestnanosť je pre každého krízová životná situácia a preto sa s ňou každý vyrovnáva osobne. Človek, ktorý stratil prácu je viac nedôverčivý, bojazlivý a bojí sa ďalšieho zlyhania. Je psychicky neistý. Preto je úlohou manažéra vytvárať také pracovno-adaptačné prostredie, aby o svojich zamestnancov neprišiel. Zamestnanci musia mať pocit, že prostredie a vzťahy na pracovisku sú dobré. V súčasnosti je pre mnoho zamestnancov najdôležitejšie finančné ohodnotenie. Napriek nespokojnosti s pracovným zaradením naďalej vykonávajú danú prácu. Nájdu sa v podniku aj výnimky, ktorým napriek nízkemu platu záleží na psychickej pohode a je pre nich dôležitejšie to ako sa cítia a nie to ako sú finančne ohodnotení.
Dnes už nestačí zamestnancom poskytnúť prácu za dobré finančné ohodnotenie. Potrebujú čoraz viac psychickej pohody na to, aby ich to viedlo k ich lepšiemu výkonu. Stále je tu obrovský priestor na vylepšovanie. Podľa toho aké výhody podnik ponúka, môže zamestnanec zistiť, na čom mu naozaj záleží.
Cieľom bakalárskej práce je poukázať na dôležitosť adaptácie nových zamestnancov prostredníctvom rôznych školení a ich pozitívny vplyv na výkonnosť, lojalitu zamestnancov, zhrnúť nadobudnuté poznatky v oblasti adaptácie a na základe výsledkov z dotazníka poukázať na výhody poskytované spoločnosťou a navrhnúť zlepšenia v oblasti adaptácie nových zamestnancov.
Práca je rozdelená na dve časti: teoretickú a praktickú, obsahuje 4 kapitoly. Prvá a druhá kapitola je zameraná na adaptáciu, jej definícii, pravidlá štartovania adaptačného procesu. Druhá kapitola obsahuje rozdelenie adaptácie na sociálnu a pracovnú.
Praktická časť je venovaná adaptačnému procesu v spoločnosti Samsung Electronics Slovakia. V tretej kapitole sa venujeme profilu spoločnosti, adaptačnému procesu. Štvrtá časť je venovaná rozboru dotazníka, jeho konkrétnym výsledkom, analýze a odporúčaniami pre prax.