Súčasný podnik sa nachádza v zložitom a stále sa meniacom podnikateľskom prostredí. Medzi kľúčové úlohy podnikového manažmentu patri aj nájdenie správneho smeru a následný výber vhodnej budúcej cesty podniku.
Strategický manažment sa zaoberá stratégiou a taktikou. Stratégia predstavuje súbor cieľov a prostriedkov na ich dosiahnutie. Rieši základné otázky existencie a rozvoja každého podniku. Strategické rozhodnutia sú mimoriadne dôležité a niekedy až kritické aj preto, lebo sú spravidla dlhodobého charakteru.
Taktika odpovedá na otázku, aký postup má byť zvolený v danej konkrétnej situácii. Zmyslom taktiky je aktuálne reagovať na vznikajúce problémy.
Strategické rozhodnutia sa prijímajú spravidla v podmienkach neistoty a sú zaťažené rizikom. Informačné zdroje pre stratégiu sú všeobecné a neúplné. Taktické rozhodnutia sú krátkodobé s možnosťou opravy. Rozhodovacie kritéria sú prevažne kvantitatívne, preferuje sa zisk a okamžitá spotreba. Strategické rozhodnutia sú spravidla dlhodobé a nezvratné. Rozhodovacie kritéria sú prevažne kvalitatívne, dôležité je upevňovanie budúcej pozície podniku.