Vysvetliť pojmy stratégia a marketingová stratégia. Termín stratégia má pôvod v gréčtine. Voľne preložený znamená umenie veliteľa viesť boj. V terminológii obchodníkov a výrobcov pôvodne znamenal schopnosť rozhodovať na základe vysokej odbornosti a profesionality. V angličtine sa prekladá ako úkon alebo akt, vykonávaný vedením podniku v rámci vrcholovej riadiacej činnosti. Vo všeobecnom slova zmysle sa stratégiou rozumie určitá schéma (projekt, smer) postupu, ktorá naznačuje, ako za daných podmienok dosiahnuť vytýčené ciele. - prehľad možných krokov a činností, ktoré sú prijímané „s vedomím“ čiastočnej neznalosti všetkých budúcich podmienok, okolností a súvislostí, kedy nie sú známe všetky prípustné varianty a nie je možné presne určiť jednotlivé výhody a nevýhody pre potreby budúceho rozhodovania. Marketingová stratégia je zameraná na dosiahnutie perspektívnych marketingových cieľov v rámci konkrétneho marketingového prostredia. Stratégia charakterizuje smer, ktorý bude organizačná jednotka sledovať v určitom časovom období a ktorý vedie k najúčinnejšej alokácii zdrojov pre dosiahnutie vytýčených marketingových cieľov. Hlavné rysy koncepcie marketingovej stratégie Na všeobecnej úrovni market. stratégia rešpektuje základné zásady marketingu a vychádza z nich: • uvedomelú orientáciu na trh a zákazníka a plné uspokojenie jeho potrieb, • súčasné posúdenie schopností a možností podniku s ohľadom na jeho ciele. Konkrétne vyjadrenie koncepcie marketingovej stratégie podniku je možné zhrnúť do týchto bodov: • rozhodovanie o efektívnom vynaložení prostriedkov do vybudovania účinného vzťahu výrobok - trh v zhode s vytýčenými cieľmi podniku, • vytvorenie a udržanie preukázateľných konkurenčných predností na vytipovaných trhoch.
Vysvetliť pojmy riadenie a strategické riadenie. Aby podnik mohol bezproblémovo fungovať: • sú vymedzené obecné pravidlá, zásady a ciele, ktoré je potrebné pochopiť a rešpektovať, • je stanovená podniková štruktúra, funkčná deľba práce a systém komunikácie, ktorým je potrebné porozumieť a zdieľať ich, a to na všetkých organizačných úrovniach podniku Bez uvedomenia si týchto základných otázok podnik nemôže fungovať. Riadenie podniku sa vo všeobecnej rovine javí ako usporiadaný súbor poznatkov spracovaný formou návodov pre konanie, vedúci k dosiahnutiu cieľov podniku pri efektívnom použití všetkých zdrojov, ktoré sú k dispozícii. - predpokladá chápať procesy riadenia nielen z hľadiska ich obsahu, ale i času. - podnik musí mať kvalitný štýl riadenia, ktorý umožňuje pochopiť a reagovať na zmeny, ku ktorým dochádza v podnikovom prostredí a pohybovať sa v smere zmien Strategické riadenie - nepretržitý proces zložený z radu činností (plánovanie, organizovanie, vlastné rozhodovanie, komunikovanie, motivovanie a kontrola) s cieľom dosiahnutia určitých výhod prostredníctvom: • stanovenia najefektívnejšieho vzťahu podniku k špecifickému trhu (segmentu trhu), na ktorom sa realizujú produkty produkované podnikom a snaha postupne dosiahnuť optimalizáciu finančných ukazovateľov, • formovania príslušných stratégií vedúcich k vytvoreniu a podpore zdravého a životaschopného trhového priestoru pre produkt v zhode s marketingovými a podnikovými cieľmi. - komplex aktivít založený na riadení jednotlivých činností, ich koordinácii a súčinnosti čiastkových opatrení do jednotného systému, ktorý vedie k dosiahnutiu marketingových cieľov a zodpovednosť za to, že vynaložené marketingové úsilie má za následok dosiahnutie podnikových cieľov i za implementáciu marketingovej koncepcie do praxe. Spokojnosť zákazníkov znamená zladiť predovšetkým záujmy zákazníkov so záujmami podniku i spoločnosti ako celku.