Jedným z najvýznamnejších ukazovateľov osobnostnej vyspelosti človeka a jeho zameranosti, je jeho hodnotová orientácia. Problém hodnôt, ich význam a úlohy v živote človeka vystupuje v dnešnej dobe do popredia, kedy naša spoločnosť prechádza rozličnými náročnými zmenami. Aj keď menia podmienky a spôsob života, hodnotová orientácia by mala byť stála a nemenná. Našu mládež negatívne zasahujú problémy a negatívne javy spoločnosti. V súčastnosti je orientácia mladých ľudí častokrát zameraná na to ako „niečo mať“ ako na to ako „niekým byť“. Do popredia sa dostávajú hodnoty konzumného charakteru a hodnoty na vyššej úrovni sú potláčané do úzadia. Mladí ľudia sú zo všetkých strán zavaľovaní vlnou rozličných reklám sľubujúcich recept na šťastný a bezstarostný život, sľubujúcich uspokojenie našich potrieb, ponúkajúcich návod ako sa stať úspešným veľmi jednoducho a bez námahy.V snahe uveriť týmto klamstvám spadne do pasce, z ktorej častokrát niet návratu. Už na základnej škole majú mladí ľudia v období puberty problém s alkoholom, drogami, a možno niekedy chýba len málo, aby sme tomu zabránili. Možno niekedy stačí priblížiť sa viac k mladému človeku, znížiť sa na jeho úroveň, počúvať čo hovorí a počuť volanie o pomoc. Na základe poznania a pochopenia jeho problémov mu môžeme ukázať tú správnu cestu k riešeniu jeho problémov, môžeme mu ukázať tie správne hodnoty, ktoré vymedzia jeho miesto v spoločnosti. Toto zaradenie do spoločnosti nie je obzvlášť ľahké pre postihnutého človeka. Postihnutí jednotlivci majú ťažkosti s vytvorením si vlastného hodnotového rebríčka, pretože častokrát vôbec nemajú predstavu, ako by mal ich hodnotový rebríček vyzerať. A práve toto ovplyvnilo náš výber danej témy. Bola to snaha o pochopenie a zistenie, akým smerom sa uberajú hodnoty mladých postihnutých ľudí a zároveň sme chceli porovnať, v čom sa líšia od ich zdravých vrstovníkov. V prvej časti práce sme sa snažili načrtnúť problematiku hodnôt a ponúkame v nej aj prehľad rôznych pohľadov na danú problematiku. Keďže sme sa zamerali na vekovú kategóriu v období dospievania, pozornosť sme venovali aj osobitostiam tohto obdobia. V ďalšej časti sme rozobrali problematiku mentálneho postihnutia a osobnosť mentálne postihnutého jednotlivca. Záver je venovaný praktickej časti, v ktorej sme sa zamerali na výskum konkrétnych hodnôt. Túto časť sme ukončili získanými výsledkami, ich interpretáciou a diskusiou. Veríme, že naša práca môže pomôcť pri formovaní osobnosti postihnutého jedinca.