Stratégia a marketingová stratégia Stratégia » pojem pochádza zo starovekého Grécka a súvisel s vojnami → umenie veliteľa viesť boj » v terminológii obchodníkov a výrobcov znamená schopnosť rozhodovať na základe vysokej odbornosti a profesionality » stratégia je riadenie určitej činnosti pre dosiahnutie základných cieľov, obecný postup, umenie koncepčne dosahovať stanovené ciele » taktika je tu chápaná ako „v danej situácii voľba čiastkových, priestorovo a časovo obmedzených postupov“ » vo všeobecnom slova zmysle => STRATÉGIA je určitá schéma (projekt, smer) postupu, ktorá naznačuje ako za daných podmienok dosiahnuť vytýčené ciele » je to prehľad možných krokov a činností, ktoré sú prijímané s čiastočnou neznalosťou všetkých budúcich podmienok, okolností a súvislostí. Nie sú známe ani všetky prípustné varianty, nemôžme ani presne určiť jednotlivé výhody a nevýhody pre potreby budúceho rozhodovania » konečným účelom stratégie je dospieť k náležitej súčinnosti všetkých aktivít, všetkých zložiek podniku a vytvoriť jednotný a nedeliteľný celok jeho ďalších perspektív
Stratégia v oblasti marketingu » sa zameriava na dosiahnutie perspektívnych marketingových cieľov v rámci konkrétneho marketingového prostredia » stratégiu charakterizuje smer, ktorý bude organizačná jednotka v danom časovom období sledovať a ktorý vedie k najúčinnejšej alokácii zdrojov pre dosiahnutie vytýčených marketingových cieľov
Hlavné rysy marketingovej stratégie Na všeobecnej úrovni » môžeme konštatovať, že marketingová stratégia rešpektuje základné zásady marketingu a vychádza z nich Znamená to: » uvedomelú orientáciu na trh a zákazníka a plné uspokojenie jeho potrieb » súčasne posúdenie schopností a možností podniku s ohľadom na jeho ciele