Základné prvky ktoré ovplyvňujú marketingové činnosti:
1. globalizácia – celosvetová
2. rozširovanie Európskej Únie
3. politicko-spoločenské reformy vo východnej Európe
4. gigantický pokrok v technológii
5. integrácia a decentralizácia
V tomto prostredí existuje vysoká dynamika trhu, rastie sila spotrebiteľa a intenzívna konkurencia. Práve marketing môže napomôcť firmám získať konkurenčné výhody.
Marketing je podnikovou filozofiou, je dôležitým prvkom riadenia firmy s orientáciou na trh, je funkciou firmy ktorá identifikuje neuspokojené potreby, definuje a meria ich veľkosť. Nie je umením predávať to čo vyrábate ale poznaním toho čo vyrábať.
Trhovo-orientované myslenie je v dnešnom svete nevyhnutnosťou pretože existuje príliš veľa tovaru voči ktorému stojí oveľa menší počet zákazníkov, a víťazom konkurencie sú tie firmy ktoré starostlivo analyzujú potreby, identifikujú príležitosti a vytvárajú takú ponuku ktorá má hodnotu pre cieľový trh.