Stratéga - súhrn zásad či pravidel, ktoré služka k riadeniu procesov alebo činností, resp. Jako sposob plánovania a riadenia činností, ktorými sa má dosiahnuť určitý cieľ.
Znaky strategie : - Cieľové smerovanie - Systémový charakter - Procesné smerovanie - Reálna podstata - Vyváženost obsahu a formy - Variantnost riešenia - Smerodajnosť pre ďalšie rozhodnutia - Rozhodujúci význam z viacerých hľadísk
Rozhodujíce princípy strategického myšlenka : - systémové myslenie /rešpektovanie riadiaceho algoritmu, analyticko-syntetický prístup, dedukčno-indukčný a indukčno-dedukčný prístup…/ - myslenie vo variantoch / z dovodu vysokej miery neistoty a neurčitosti o priebehu budúcich procesov/ - interdisciplinárne myslenie /poznatky z najroznejších vedných disciplín/ - tvorivý sposob myšlenka /vysoká miera nových, netradičných myšlienok a námetov/ - orientácia na tímovú spoluprácu - syntéza exaktního a intuitivného myšlenka /tu platí zásada, že čím je systém ,,mäkšší˝, tým je podiel intuitivných metód vyšší a čím je systém ,,tvrdší˝, tým je výskyt exaktních metód vyšší/ - myslenie v čase - spätnoväzbové myslenie /po skončení riadiaceho cyklu musí nastať porovnanie plánovaného a dosiahnutého stavu/ - agregované myslenie /zosúladenie vadomostí, skúseností a zručnosti manažéra do optimálního variantu, ktorý sa hodí na konkrétnu sytuáciu/ - orientácia na špičkové predpoklady /spolupráca so špičkovými odborníkmi/ - koncentrácia myšlenka na hlavný článek /jasné vytýčeni hlavného cieľa jako aj podporných a doplňkových cieľov/