Cieľom práce je priblíženie problematiky "multikulturálna komunikácia" s aplikovaním na príkladoch vo firemnom prostredí a poukázanie na dôležitosť poradensva v tejto oblasti. Práca rozoberá problematiku multikulturálnej komunikácie v podnikoch, medzinárodných firmách, správanie pri jednaniach jednotlivých národov, postrehy z prostredia medzinárodných spoločností a to, multikultúrneho firemného prostredia, možné problémy a ich riešenia.
Úvod
Multikulturálna komunikácia je v súčasnosti medziodborovým fenoménom sociálnych
procesov. V literatúre nájdeme publikácie niekoľkých moderných autorov, ktoré majú
vlastné definície, ale všetky sa opierajú o teoretické základy vedcov Hofstede,
Tropenaars a Hall, ktorí skúmajú kultúry do hĺbky a vytvárajú nové štúdie a pohľady na
ne. Multikulturalizmus, ako pojem, nemá danú presnú definíciu. Vznikol ako alternatíva
slova „interkulturalizmus“, vyjadrujúci komunikáciu medzi jednotlivými kultúrami.
V zásade tento fenomén doby predstavuje súžitie niekoľkých kultúr v určitom
spoločnom prostredí. V práci sa vyskytnú niekoľké jeho synonymá, ale najviac som sa
obmedzila na označenie „multi“, aby som čitateľa nemiatla.
So šíriacou sa
globalizáciou, rozrastajúcimi sa etnikami a migráciou národov, stúpa aj význam
multikulturálnej komunikácie. Vnímané sú nielen jazykové prvky odlišnosti, ale hlavne
medziľudské vzťahy, časové a priestorové začlenenie, prístupy k odlišnostiam iných
kultúr, reakcie a pod. V sociálnych vzťahoch sa prejavujú vzory a pravidlá, ktoré tvoria
kultúru sociálnych inštitúcií. Podľa firemnej kultúry môžeme najlepšie definovať
kultúru ako takú a badať rôznosti. Pre bežného laika nie sú odlišnosti hodnotových
a komunikačných rysov v jednotlivých kultúrach podrobne známe a sú často
podceňované. Z daného vyplýva cieľ mojej diplomovej práce, ktorým je priblíženie
problematiky „multikulturálna komunikácia“ s aplikovaním na príkladoch vo firemnom
prostredí a poukázanie na dôležitosť poradenstva v tejto oblasti.