Priebeh obchodného rokovania možno zobraziť nákresom ukazujúcim, ako sa jednotlivé prvky a faktory ovplyvňujú.:
( NÁKRES JE V KNIHE RVMO NA STRANE 67. ) Význam: veľký, malý, životný, prežitie a záchrana firmy.
Motívy: osobné, vecné, hlavné, vedľajšie, dosiahnuť zisk, získať podiel na trhu, udržať zákazníka, získať nového partnera, udržať zamestnanosť vo firme, znížiť náklady,
Miesto rokovania: kancelária (naša alebo partnera), hotel, letisko, reštaurácia, dopravný prostriedok, veľtrh, špeciálna rokovacia miestnosť.
Okolnosti: všetko, čo môže pozitívne alebo negatívne ovplyvniť obchodné rokovanie v oblasti makro- alebo mikro-.(Konjunktúra, štrajk, právny chaos, ekologická katastrofa)
Prostriedky: všetko, čím pôsobíme na partnera, prostriedky z oblasti komunikácie a psychológie (ponuky, návrhy, koncesie, vyčkávanie, hrozby)
Metodika: spôsob, ako dosiahnuť želané ciele s najmenšími námietkami, najkratšou cestou, optimálne s najmenšími nákladmi.
Rokovacie a predajné techniky: konštruktívne, deštruktívne, agresívne, zvádzajúce, účinné, sociálne a antisociálne.
Proces rokovania: pokiaľ nepoznáme prvky tvoriace mozaiku rokovania a ich zložité vzťahy, deje sa pri rokovaní všetko tajomne a nepochopiteľne.
Výsledok rokovania: porovnáme to, čo sme do rokovania vložili (peniaze, čas, úsilie, nervy) a to, čo sme rokovaním dosiahli (peniaze, skúsenosti, zmluvu, kontakty, dobré meno)
Spätná väzba: Back feed , cieľom je zvýšiť úspešnosť pri ďalšom rokovaní s konkrétnym partnerom a poučiť sa súčasne pre každé ďalšie rokovanie s inými partnermi