Nemecko v 19stor. prvýkrát termín SP použil Adolf Wielhelm Diesterweg. Neskôr termín použil Paul Natrop.
Definujú SP ako „vyššiu pedagogiku, ktorej úlohou je hľadať podstatu ľudského bytia a preto do nej zahŕňa aj filozofiu, etiku, sociológiu a sociálnu politiku, ktorá rešpektuje celonárodnú výchovu.“
Vývoj sociálno – pedagogickým smerom:
SP:
praktický smer – Pestalozzi, Owen,
1. orientácia na riešenie praktických sociálno – výchovných problémov a pomoc ľudom v núdzi. Praktická sociálno – výchovná starostlivosť sa rozvíjala od 12stor. A začala sa od starostlivosti dospelých. Deti umiestňovali do špitálov, do sirotincov a domovov pre opustené deti (deti o ktoré sa nemohli starať ani poručníci)
2.
teoretický smer – filozofický, Natrop, Spenzer, Lender,