Vypracované otázky z predmetu Sociálno právna ochrana detí a sociálna kuratela s doc. Oláhom, 2. ročník
1. SYNDRÓM CAN
Definícia:
Syndróm týraného, zneužívaného a zanedbávaného dieťaťa je súbor nepriaznivých príznakov v najrôznejších oblastiach stavu vývoja dieťaťa i jeho postavenia v spoločnosti, predovšetkým v rodine. Tieto príznaky sú výsledkom väčšinou úmyselného ubližovania dieťaťu, spôsobeného alebo pôsobeného jeho najbližšími vychovávateľmi, hlavne rodičmi. Najhoršou podobou týchto príznakov je usmrtenie dieťaťa.
Podoby CAN:
a) v aktívnej podobe - ponižovanie, nadávky, výsmech, zosmiešňovanie, psychické tresty, šikana, nútená izolácia, ...
b) v pasívnej podobe - nedostatočná stimulácia, zanedbávanie základných duševných a citových potrieb (nedostatok lásky, porozumenia, ...) ...
2. ADHD – „neposlušné deti“
Sú to deti, ktoré sú svojim správaním problematické, živé, hyperaktívne, je narušená ich pozornosť. Ide o poruchu ADHD, čiže o hyperaktivitu s poruchou pozornosti. Označovaná je často aj ako ľahká mozgová dysfunkcia. ADHD je zaradená medzi poruchy narušeného správania v detstve.
Charakteristické znaky ADHD:
- neschopnosť sústrediť sa, krátke rozpätie pozornosti, zvýšená rozptýlenosť, zle riadená, extrémna hyperaktivita, impulzívnosť, kolísanie nálad, agresivita.
Príznaky ADHD:
V predškolskom veku sú deti s ADHD nepokojné, nedajú sa zastaviť, stále sa niekam ponáhľajú. Bľabocú nepretržite jedno cez druhé, ťažko sa im rozumie čo hovoria. Sú neobľúbené medzi ostatnými deťmi (v škôlke).
V školskom veku sa problémy prehlbujú. Z dôvodu poruchy pozornosti sa deti nemôžu normálne zapojiť do výuky. Zlyhávajú v časovo ohraničených úlohách. Nie sú obľúbené medzi spolužiakmi ani učiteľmi, pretože predstavujú rušivý element v triede. V puberte ADHD nevymizne, je to chronický stav. Vedie k problémom v sociálnych vzťahoch, problémom s pozornosťou, ktoré často pretrvávajú až do dospelosti...