Cieľom našej diplomovej práce je analýza konkurencie podniku VIPO a.s. a odhalenie strategických činiteľov, ktoré ovplyvňujú celkovú situáciu v skúmanom odvetví a sú zdrojom príležitostí a hrozieb jednotlivé podniky pôsobiace v odvetví. Práca je rozdelená do piatich kapitol. Obsahuje 15 obrázkov, 5 tabuliek, 1 graf a 1 prílohu. Prvá kapitola je venovaná súčasnému stavu riešenej problematiky doma i v zahraničí. V tejto kapitole sme vymedzili pojmy konkurencia, komparácia podnikov a konkurencia. Teoreticky sme spracovali Porterovu analýzu piatich síl, analýzu externého a interného prostredia a maticu BCG. V druhej kapitole sme charakterizovali cieľ našej práce a venovali sa vymedzeniu problému analýzy konkurencie podniku VIPO a.s.. V tretej kapitole venovanej metodike práce sme uviedli metódy, ktoré sme použili pri porovnávaní vybraných podnikov. Záverečná štvrtá kapitola obsahuje výsledky, ktoré sme získali rozborom získaného materiálu, načrtli sme históriu a hlavné oblasti podnikania spoločnosti VIPO a.s.. Predstavili sme výrobky a služby, program ochrany životného prostredia a stratégiu podniku VIPO a.s.. Porovnali sme VIPO a.s. s konkurenciou na základe situačnej analýzy strojárskej výroby a trhu lepidiel a analýzy SWOT. Použili sme BCG maticu a Porterovu analýzu piatich konkurenčných síl.