1. BCG matica
1.1 Definície, postup tvorby, význam a nevýhody
Produkciu výrobkov a poskytovanie služieb podniku organizačne zabezpečujú strategické podnikateľské jednotky a tvorba podnikateľského portfólia firmy je vlastne rozhodnutím vrcholového manažmentu o vzniku nových, o rozvoji, o tmelení alebo o likvidácii existujúcich podnikateľských jednotiek. „Tvorba podnikateľského portfólia firmy je základnou možno povedať najdôležitejšou časťou strategického plánovania, ktoré dlhodobo ovplyvňuje rozvoj a prosperitu podniku. Aby rozhodnutia vedenia mohli byť správne je potrebné, aby sa opierali o exaktné metódy, analýzy a hodnotenia podnikateľského portfólia“. [1]
Najznámejšiu metódu analýzy portfólia vypracovala popredná manažérska konzultačná firma Boston Consulting Group. Podľa BCG môže firma zhodnotiť všetky svoje strategické podnikateľské jednotky (SPJ) pomocou matice rastu/podielu (rastovo - podielovej matice).
Matica Bostonskej konzultačnej skupiny úzko súvisí s koncepciou životného cyklu (obrázok 1.)produktu a je nápomocná pre podnikateľov v tom, aby si uvedomili potrebu rozloženia ich produktov z hľadiska ich životného cyklu, a nastolili rovnováhu medzi produktmi, ktoré zdroje pohlcujú a ktoré ich vytvárajú.
Je však potrebná obozretnosť a uvážlivosť pri jej používaní, podobne ako pri koncepcii životného cyklu. Obe majú aj svoje obmedzenia ako každá teória. Predovšetkým je niekedy obtiažne určiť, v ktorej etape životného cyklu sa produkt nachádza, ako aj odhadnúť dĺžku životného cyklu. Napr. určitý pokles predaja, ktorý môže byť zapríčinený inými než trhovými okolnosťami (zlá reklama, neefektívna distribúcia...) môže viesť k mylnému záveru, že produkt je v poklese a treba ho vyradiť. ...