Registrácia | Prihlásiť

Čitateľský denník: Thomas Hobbes - Leviathan

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Leviathan (1651)

Thomas Hobbes sa považuje za zakladateľa modernej analytickej filozofie. V učebniciach je charakterizovaný ako mechanistický materialista, pretože svet považoval za súhrn telies, podriadených mechanickému pohybu, pričom všetky mechanizmy sú úplne determinované zvonku. V gnozeológii kritizoval Descartovu teóriu vrodených ideí a všetky idey odvodzoval od pocitov. Vierohodnosť všeobecného poznania je podmienená jazykom, t.j. tým, že mená majú schopnosť stávať sa znakmi všeobecných ideí. Hobbes vyštudoval v Oxforde, v roku 1610 pri prvej návšteve Európy sa oboznámil so spormi, ktoré sa viedli po páde Aristotelovho systému pod vplyvom Keplerových a Galileových objavov. Stretol sa s F.Baconom a osvojil si jeho názor, že poznanie je moc, ktorá má zlepšiť život ľudí. Preložil dielo najvýznamnejšieho antického historika Tukydida o peloponézskej vojne, aby upozornil spoluobčanov na nebezpečenstvá demokracie, v snahe predísť tragédii občianskej vojny. Pre svoje politické názory sa ocitol v exile vo Franúzsku, neskôr ho doma obvinili z ateizmu, bol nepriateľom katolíckej cirkvi. Slávne dielo Leviathan vyšlo v roku 1651, kráľ Charles I. bol popravený dva roky pred tým a Cromwell sa stal protektorom o dva roky neskôr. Dielo vyšlo v období, kedy sa najviac diskutovalo o absolútnej a neoddeliteľnej vláde bez obvyklého teologického zdôvodnenia. Po reštaurácii sa Hobbes ocitol opäť v priazni panovníka, ale v rámci boja proti ateizmu parlament skúmal Leviathan.
Hodnotenie (0x):