Pod tlakom hospodárskej súťaže v trhovej ekonomike podnikatelia neustále súperia o spotrebiteľa. Platí tu pravidlo náš zákazník, náš pán. Zákazník si môže na trhu voľne vyberať tie tovary a služby, ktoré sú podľa neho najlepšie v závislosti od ceny a kvality. Hospodárska súťaž núti firmy byť efektívnejšími, ponúkať na trhu lepší a širší výber tovarov a služieb a za nižšie ceny. Dobre fungujúca hospodárska súťaž zabezpečuje optimálne využitie zdrojov ekonomiky, podporuje rast produktivity i ekonomický rast a prináša predovšetkým prospech pre spotrebiteľa v podobe kvalitnejších a lacnejších výrobkov. Akékoľvek narušenie hospodárskej súťaže, či už v podobe dohôd obmedzujúcich súťaž alebo v podobe zneužívania dominantného postavenia, vedie k jej deformovaniu a k stagnácii kvality výrobkov a služieb a k rastu cien. Preto je potrebné chrániť hospodársku súťaž pred jej obmedzovaním. Táto úloha prináleží v SR Protimonopolnému úradu SR, ktorý fakticky koná v štyroch prípadoch, a to v prípadoch zneužívania dominantného postavenia, dohôd obmedzujúcich súťaž, v prípadoch, ak orgán štátnej správy alebo samosprávy obmedzuje súťaž a vo vymedzených prípadoch kontroluje spájanie podnikateľov.
V tejto práci sa dozvieme, aké zmeny nastali v súťažnej politike, resp. politike hospodárskej súťaže SR po vstupe SR do EÚ dňa 1. mája 2004, ktoré boli nevyhnuté vzhľadom na povinnosti, ktoré Slovenskej republike vyplývajú z európskeho súťažného práva.
Dozvieme sa tiež, aké zmeny vniesla do politiky ochrany hospodárskej súťaže v rámci EÚ Lisabonská zmluva, ktorá nadobudla platnosť dňa 1. decembra 2009. Dozvieme sa i to, aké zmeny nastali v slovenskom zákone o ochrane hospodárskej súťaže v súvislosti s nadobudnutím účinnosti zákona č. 165/2009 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže. Tento zákon nadobudol účinnosť dňa 1. júna 2009.