Úvod Spotrebiteľ a jeho rozhodovanie je predmetom mnohých ekonomických analýz. Účelom tejto práce je teória spotrebiteľa z pohľadu behaviorálnej ekonomiky a to objasniť pojmy ako sú faulty discounting, overconfidence verzus overestimation, Status Quo Bias.
Spotrebiteľ ako ekonomický agent sa rozhoduje v nedokonalom prostredí a jeho uvažovanie nie je len čisto matematické a racionálne, ako to tvrdí neoklasická ekonómia, ale často podlieha rôznym omylom. Racionalita jednotlivca je teda obmedzená, prejavuje sa rozhodnutiami závisiacimi od psychologických aspektov, ktoré spotrebiteľ zohľadňuje pri svojom ekonomickom rozhodovaní. V snahe vysvetliť tieto aspekty, sa v histórii začali objavovať ekonómovia, ktorí pripúšťali vplyv psychológie na rozhodovanie spotrebiteľov. Tento novovznikajúci prúd sa nazýva behaviorálna ekonómia
Jadrom behaviorálnej ekonómie je presvedčenie, že zvyšovanie vplyvu psychológie v ekonomickej analýze zlepší oblasť ekonomiky v podmienkach vytvárania teoretických poznatkov, navrhovania kvalitnejších postupov. Toto presvedčenie však neznamená odmietnutie neoklasického prístupu k ekonomike založenej na maximalizácii úžitku, na rovnováhe a efektívnosti. Neoklasický prístup je užitočný, pretože poskytuje ekonómiu s teoretickým rámcom, ktorý možno aplikovať prakticky na akékoľvek ekonomické (a neekonomické) správanie.