1) Definujte pojem inovácia
Inovácia výrobkov je taká zmena štruktúry výrobku, ktorá vedie k radikálnemu zvýšeniu výkonnosti firemných a zákazníckych procesov meranej: produktivitou, nákladmi, časom, kvalitou, pružnosťou, výťažnosťou, spoľahlivosťou, ekologickosťou procesov.
Inovácia je nejaký proces zmeny, ktorý zlepšuje firemné know-how a tvorí ju viac konkurenčnou.
2.) Popíšte a nakreslite silové pole inovácií Sily vyvolávajúce zmenu:
- zmeny dopytu zákazníkov
- nové technológie
- medzinárodný obchod
- vedecké poznatky
- rast konkurencie
- sociálne zmeny
- ekonomická výkonnosť
Sily potláčajúce zmenu:
- osvojená štandardná technológia
- preferencia lokálnych záujmov
- konzervativizmus v myslení pracovníkov
- nedostatočná úroveň informovanosti
- strach zo straty pozície
V štandardnom stave existuje rovnováha týchto síl. Pri inovácii nastáva táto zmena: - Rozmrazenie rovnovážneho stavu.
Prevahu nadobúdajú sily vyvolávajúce zmenu. Rozmrazenie podporujú opatrenia na elimináciu síl odporu (komunikácia informácii, výchova a vzdelávanie, zapájanie ľudí, motivácia a pod.).
- Realizácia inovácie
Silové pole spôsobí presun systému do nového stavu. Realizáciu podporuje jasne sformulovaná stratégia, dostatočné materiálne a iné zdroje...