Nákladná železničná doprava v EÚ je upravovaná viacerými nariadeniami a smernicami Európskej únie. Smernica Rady 91/440/EHS z 29. júla 1991 o rozvoji železníc Spoločenstva a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/14/ES z 26. februára 2001 o prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry a vyberaní poplatkov za používanie železničnej infraštruktúry boli významnými etapami v procese realizácie vnútorného železničného trhu.
Cieľom spoločnej dopravnej politiky je odstrániť hraničné prekážky medzi členskými štátmi a prispieť tak k slobodnému pohybu osôb a služieb medzi členskými štátmi Európskej únie. V ideálnom prípade majú byť všetky európske regióny vzájomne poprepájané transeurópskymi železničnými a cestnými koridormi. Poslaním týchto transeurópskych sietí je prepojiť účinným spôsobom európske regióny únie a národné dopravné siete prostredníctvom modernej infraštruktúry. Transeurópska dopravná sieť obsahuje 75200 km ciest, 78000 km železníc, 330 letísk, 270 medzinárodných námorných prístavov, 210 vnútrozemských prístavov, a dopravné riadiace systémy. ...