Prečo človek pracuje? Čo je to za sila. čo ho núti v pracovnom procese plniť/neplniť pracovné úlohy? Ako znásobiť túto silu, aby prinášala väčší profit pre podnik? Takýchto a veľa dalších otázok, týkajúcich sa podstaty dynamiky a smerovania správania a konania človeka v pracovnom procese si môžeme položiť nespočetne veľa v súvislosti s výkonom a výkonnosťou zamestnanca. Odpovede na všetky tieto otázky viac či menej súvisia s pochopením základného procesu, ktorý podmieňuje každú ľudskú, teda aj pracovnú činnosť, motivácie.Mnoho psychológov, vedcov i samotných manažérov skúmalo otázku motivácie a tormy odmeňovania pracovníkov, ktoré by mali zabezpečiť stabilitu, rast a kvalitu ľudských zdrojov, ktoré má podnik k dispozícii. Táto motivácia by mala taktiež viesť k takému správaniu ľudí, ktoré je optimálne pre dosahovanie cieľa organizácie. Najťažší pre manažéra je práve krok výberu optimálnej motivácie, ktorá mu takéto správanie zabezpečí. Musí preto zohľadniť ľudský faktor v riadení. Motivácia ako jeden zo základných predpokladov úspešnosti a efektívnej výkonnosti ľudí v pracovnom procese tvorí podstatnú časť teórie a praxe manažmentu a psychologických vied. Skúma sa v dvoch rovinách, z ktorých každá má v manažmente nezastupiteľný význam: