Komplexný rozbor vybraného žurnalistického žánru s aplikáciou poznatkov zo základov textiky a genológie.
I. TEORETICKÁ ČASŤ 1 Teória komentára
Definície komentára rôznych autorov sú priam totožné a často sa skôr dopĺňajú ako vyvracajú. Dana Slančová vo svojom diele Praktická štylistika zaradzuje komentár k analytickej publicistike . Znamená to, že aktuálny spoločenský fakt sa spracúva tak, že sa o ňom nielen informuje, ale daný jav je zároveň analyzovaný. V tomto žánri autor zaumieni osobný postoj . Svoje tvrdenia však dokladá argumentmi. Z hľadiska makrokompozície, posilnené sú v ňom prvky výkladového slohového postupu a z hľadiska mikrokompozície je komentár kompaktný s náznakmi klasickej trichotomickej štruktúry. V komentári sa využívajú častice, modálne slovesá, hodnotiaci atribúty či prirovnania.
Rovnako Štefan Veľas v diele Teória a prax novinárskych žánrov II uvádza, že pri stavbe komentára môžeme uplatniť výkladových slohový postup . Podľa tohto autora je komentár vysvetľujúci prejav k aktuálnej spoločenskej udalosti alebo skutočnosti. Témou tohto žánru by mal byť jav, ktorý ešte nie je dostatočne známy a sú o ňom neúplne informácie. Môže obsahovať aj tému, ktorú autor píše preto, aby si ju čitateľ istým spôsobom vysvetlil. V komentári môžeme nájsť aj skrytý záujem adresáta presviedčať. ...