Všetky prednášky z letného semestra z predmetu Strategický manažment.
STRATÉGIA, STRATEGICKÝ MANAŽMENT, STRATEGICKÉ MYSLENIE ČO JE STRATÉGIA?
- Grécke slovo strategos (generál) – umenie ako riadiť vojenské operácie a veliť vojskám
- Tradičný prístup – dokument dlhodobých cieľov firmy
- Moderný prístup – pripravenosť na budúcnosť
- Základnou otázkou tvorby stratégie je otázka „ako?“ (ako dosiahnuť požadované výsledky ako prekonať súperov, ako utvoriť konkurenčnú výhodu, ako posilniť dlhodobú trhovú pozíciu)
Mintzberg definuje stratégiu na základe 5P
- Stratégia ako plán (plan) – cieľavedome usmerňované konanie, je návodom na správanie sa v určitej situácií
- Manéver (ploy) – súčasťou plánu a je stratégiou v zmysle úskoku alebo ľsti, prostredníctvom ktorého chce podnik zmiasť súperov
- Šablóna (pattern) – určitá pravidelnosť v konaní, je to určitá logika strategického myslenia
- Postavenie (position) – umiestnenie podniku v prostredí je podmienené vzťahom ku konkurentom a trhových podielom
- Budúcnosť (perspective) – vypracovanie vízie, ideí, koncepcie a orientuje ich do budúcnosti
PREČO MANAŹÉRI PODCEŇUJÚ VÝZNAM STRATÉGIE?
- Nízka odborná spôsobilosť manažérov
- Negatívny dôsledok benchmarkingu
- Rozhodovacie aktivity sú zamerané na riešenie operatívnych problémov ...