Agregátny dopyt (AD) – predstavuje objem celkových zamýšľaných (plánovaných) agregátnych výdajov na nákup produktu, tzn. sú to výdaje (C + I + G + Nx) domácností, podnikov, štátu a zahraničia na nákup tovarov a služieb.
Krivka agregátneho dopytu - krivka, ktorá nám zobrazuje vzťah medzi množstvom produkcie, kt. sú ekonomické subjekty ochotné kúpiť, a cenovou hladinou. ...
Faktory ovplyvňujúce posun krivky agregátneho dopytu:
1. úroková miera – pri poklese úrokovej miery možno pozorovať rast agregátneho dopytu po tovaroch a službách (znižovaním úrokovej miery sa menej peňazí drží v bankách, pretože sa nezhodnotia a tým ostáva viacej na nákup predmetov).
2. očakávaná inflácia – ak obyvateľstvo očakáva nárast inflácie, viacej nakupuje a snaží sa držať čo najmenej peňazí, aby sa neznehodnotili.
3. vládne nákupy tovarov a služieb – zvlášť vzrastá dopyt zo strany štátu, najmä v čase nepredvídaných udalostí ako sú vojny, prírodné katastrofy a iné.
4. celkové bohatstvo – bohatší ľudia spotrebujú viacej množstvo tovarov a služieb.
5. populácia – zvýšením populácie rastie aj dopyt.
...