1. Tvorba podnikateľského portfólia
Väčšina firiem vyrába spravidla niekoľko druhov výrobkov, alebo poskytuje viacero služieb. Množina produktov alebo poskytovaných služieb vytvára podnikateľské portfólio firmy. Dôležitou funkciou vlastníkov firmy v spolupráci s vrcholovým manažmentom je tvorba podnikateľského portfólia. Jej podstatou je hľadanie a nachádzanie nových perspektívnych podnikateľských oblastí, t. j. zavádzanie nových výrob alebo nových druhov služieb, resp. likvidácia nerentabilných a neperspektívnych podnikateľských oblastí. Do tejto činnosti patria aj rozhodnutia o rozšírení plnenia alebo stabilizovania existujúcich výrob, resp. poskytovaných služieb [1].
Pretože produkciu výrobkov alebo poskytovanie služieb vo firme organizačne zabezpečujú strategické jednotky, tvorba podnikateľského portfólia firmy je rozhodnutím vrcholového manažmentu o vzniku nových podnikateľských jednotiek, ich rozvoji, tlmení alebo likvidácii existujúcich podnikateľských jednotiek.
Tvorba podnikateľského portfólia firmy je základnou možno povedať najdôležitejšou časťou strategického plánovania, ktoré dlhodobo ovplyvňuje rozvoj a prosperitu podniku. Aby rozhodnutia vedenia mohli byť správne je potrebné, aby sa opierali o exaktné metódy, analýzy a hodnotenia podnikateľského portfólia [2]...