Hlavnou témou bakalárskej práce sú možnosti intervencie sociálneho pracovníka v práci s dieťaťom so syndrómom CAN. Práca má teoretický charakter. Dieťa pre svoj zdravý vývoj potrebuje bezpečné, stabilné a milujúce prostredie. Práca podáva základné informácie o rodine z hľadiska plnenia funkcií, o probléme syndrómu CAN, jeho rôznych formách a zdôrazňuje význam jeho prevencie. Charakterizuje inštitúcie a zariadenia, ktoré poskytujú pomoc a sociálne služby deťom so syndrómom CAN. Základným cieľom je poukázať na konkrétne metódy sociálnej práce s dieťaťom so syndrómom CAN.
Dieťa je najzraniteľnejší člen ľudskej spoločnosti. Najprirodzenejším ochrancom a realizátor práv dieťaťa je rodina, ktorá má byť zárukou jeho šťastného detstva, plného prejavov rodičovskej lásky a náklonnosti, ktoré sú dôležité pre jeho zdravý vývin. Rodina má vytvárať dieťaťu pocit istoty, bezpečia. Často je však dieťa v rodine najvhodnejším objektom uvoľnenia napätia a agresie, voči ktorému sa nemôže ubrániť pre svoju fyzickú slabosť, bezbrannosť a odkázanosť a stáva sa tak obeťou domáceho násilia.
Týranie, zneužívanie a zanedbávanie je závažný patosociálny jav, ktorý ohrozuje telesné, duševné a sociálne zdravie dieťaťa. Začalo sa o ňom hovoriť až v druhej polovici 20. storočia (na Slovensku až na jeho konci v 90- tych rokoch) aj napriek tomu, že sprevádza ľudstvo od začiatku jeho existencie. Problematika týraných detí v Slovenskej republike je v porovnaní s inými spoločenskými problémami pomerne málo teoreticky i výskumne prezentovaná.
Často býva takéto násilie v rodine skryté a vyjde na povrch až keď sa objavia vážne až nenapraviteľné škody. Preto poukazujeme na rodiny, u ktorých je predpoklad možného týrania, zneužívania a zanedbávania dieťaťa, popisujeme jeho rôzne formy a prejavy.
Práca podáva odpovede na všetky základné otázky, ktoré sa najčastejšie objavujú v súvislosti s týraním, zneužívaním a zanedbávaním dieťaťa. Cieľom práce je charakterizovať metódy sociálnej práce a poukázať na to, akú dôležitú úlohu zohráva sociálny pracovník pri odhalení týraného, zneužívaného a zanedbávaného dieťaťa, pri jeho diagnostikovaní a riešení. Chceme tiež uviesť a charakterizovať zariadenia a inštitúcie, ktoré poskytujú sociálne služby a pomoc v prípade násilia na deťoch. Aby sa zabránilo takémuto problému, poukazujeme na nutnosť prevencie.
Je určená pre všetkých ľudí, ktorým osud detí so syndrómom CAN nie je ľahostajný.
Pri písaní práce sme použili metódu štúdia zákonov, odbornej literatúry slovenských a zahraničných autorov, ktorí sa vo svojich dielach zaoberajú problematikou týrania a zneužívania detí v rodinách.