Fiškálna politika je dôležitou súčasťou fungovania štátu. Ma výrazné postavenie v hospodárskej politike Slovenskej republiky Jej dôležitým nástrojom na uskutočňovanie je štátny rozpočet, ktorý je dôležitý pri uskutočňovaní makroekonomickej stabilizácie.
Štátnym rozpočtom môže vláda rozdeľovať finančné prostriedky v prospech obyvateľstva. Pomocou neho dokáže vláda tiež využívať jeho zdroje na vedenie verejného sektora a zmierňovaní výkyvov v trhovom mechanizme.
Štátny rozpočet môže byt prebytkový, vyrovnaný alebo deficitný. Najčastejšie sa stáva, že je deficitný a tak kumulovaním rozpočtových deficitov vzniká štátny dlh, ktorý je súčasťou verejného dlhu.
V našej semestrálnej práci sme na zákone o štátnom rozpočte na rok 2012 chceli názorne vysvetliť z čoho sa skladajú príjmy a výdavky štátneho rozpočtu aj s konkrétnymi údajmi. Ďalej sme znázornili vývoj výšky štátneho dlhu počas existencie Slovenskej republiky a tiež jeho predpokladaný vývoj na nasledujúce roky.
Daná problematika je v období pretrvávajúcej finančnej krízy veľmi aktuálna, pretože ako občania Slovenskej republiky platíme dane a podieľame sa na tvorbe štátneho rozpočtu a malo by nás zaujímať, akým spôsobom vláda narába s našimi finančným prostriedkami.