1. Cieľové správanie sa podnikateľských subjektov. Interné a externé záujmové skupiny a ich účasť na rozhodovaní o cieľových podnikoch. Spoločenská zodpovednosť podnikateľských subjektov. Členenie cieľov na základe vybraných kritérií a účel ich členenia.
SPRÁVANIE SA PODNIKOV Ciel podniku vychádza z vízie podniku, ciže predstavy o urcitej podnikatelskej aktivite. Ciel je velicina, ktorá vypovedá o takom stave podniku, ktorý sa má v budúcnosti dosiahnut a ktorý je meratelný kvantitatívnymi velicinami. Na tvorbu podnikového ciela vplývajú interné a externé záujmové skupiny. INTERNÉ A EXTERNÉ ZÁUJMOVÉ SKUPINY, KTORÉ MAJÚ ÚCAST NA ROZHODOVANÍ O CIELOCH PODNIKOV V rozhodovacích procesoch o cieloch podniku, ktoré ovplyvnujú podnikové ciele vystupujú záujmové skupiny: -interné záujmové skupinxy, ktoré majú velký význam, pretože sa zúcastnujú priamo na tvorbe cielov. - externé záujmové skupiny, ktoré majú väcšinou nepriamu úcast na vytváraní cielov Z interných záujmových skupín majú pri tvorbe podnikového ciela dominantné postavenie vlastníci, ktorí vkladajú do podniku kapitál. Ich právomoci závisia predovšetkým od jeho výšky. V plnej miere akcionárom zodpovedajú manažéri, majú prenechané právomoci na riadení spolocnosti, tým sa manažéri zúcastnujú i na tvorbe cielov. Do rozhodovacieho procesu o cieloch podniku vstupujú aj zamestnanci, ktorí presadzujú svoje záujmy hlavne prostredníctvom odborov - sledujú zámery vlastníkov a manažérov, kontrolujú ich cinnost a výsledky - snažia sa ovplyvnit ich cinnost Z externých záujmových skupín prispieva k formulácii podnikových cielov zákazník - odberatel, ktorý rozhoduje nakoniec o stratégii a budúcej prosperite podniku. Rešpektovanie jeho požiadaviek je predpoklad budúcej úspešnosti podniku. Dodávatel surovín a materiálov vplýva na volbu materiálovej stratégie podniku, nepriamo ovplyvnuje výrobkovú a odbytovú stratégiu. Jeho cielom je zabezpecit si vhodné a stabilné podmienky pre svoj predaj. Veritelia - banky , ktoré poskytujú podniku cudzí kapitál, sú zainteresované na jeho efektívnom zhodnotení. Osobitný záujem majú štát a obce. Ide o uspokojovanie potrieb v oblasti verejných statkov, hradenie daní, poplatkov. ...
2. Životný cyklus podniku, jeho fázy a dôvody jeho sledovania. Založenie a vznik podniku, jeho podmienky a právna úprava. Podnikateľský zámer a zakladateľský rozpočet ako základné dokumenty založenia podniku. Formy rastu podniku a ich podstata. Stabilizácia (dospelosť) podniku a jej význam v rámci životného cyklu podniku.
FÁZY Z KTORÝCH POZOSTÁVA A DÔVODY JEHO SLEDOVANIA Pre životné cykly podnikov platí teória výrobkového cyklu. Základom je, že každý výrobok prekonáva rozlicné výrobkové fázy. Výrobok postupne dozrieva a starne, po dosiahnutí fázy nasýtenia trhu sa dopyt po nom už nezvyšuje a v poslednej fáze ubúda. Podniky vyrábajúce tieto výrobky nadalej sa dostávajú do väcších tažkostí. ...