Registrácia | Prihlásiť

Štátnicové otázky: Štátnicové otázky - blok Podnik

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Vypracované štátnicové otázky z III. bloku podnik.
1. Správanie sa podnikov. Interné a externé záujmové skupiny, ktoré majú účasť na rozhodovaní o cieľoch podnikov. Spoločenská zodpovednosť podnikateľských subjektov. Členenie ich cieľov a účel členenia.

Cieľom podniku všeobecne je dosiahnuť určitý stav v určenom budúcom čase. Cieľ podniku predstavuje normatív podnikovej činnosti a výstupov v stanovenom budúcom období. Z toho vyplýva chápanie podniku ako systému s cieľovým správaním.
Existujú rozličné záujmové skupiny, ktoré majú k podniku určitý vzťah a môžu ovplyvniť vrcholový cieľ podniku Rozlišujeme:
Interné záujmové skupiny: zúčastňujú sa priamo na tvorbe cieľov.
- Vlastníci – majú dominantné postavenie pri tvorbe podnikového cieľa. Vkladajú do podniku kapitál Vo veľkej miere sa uznáva teória oddelenia vlastníctva od riadenia, ktorú v období tzv. manažérskej revolúcie sformulovali autori Berle a Means. Podľa nej žiaden významný vlastník nie je schopný z rôznych príčin zabezpečiť dlhodobý rast svojej spoločnosti, a preto väčšina spoločností je prinútená vydať akcie pre verejnosť. (rozvoj podniku, rast majetku, podiely na zisku, ziskovosť podniku, imidž podniku, zhodnotenie kapitálových vkladov)
- manažéri – jednotlivec môže len ťažko vykonávať všetky manažérske funkcie a preto hľadajú pomoc manažérov. (rozvoj podniku, imidž podniku, účasť na zisku, vysoká technická úroveň techniky a technológie, postavenie a prestíž)
- zamestnanci – presadzujú svoje záujmu prostredníctvom odborov (mzda, pracovné podmienky, sociálne istoty účasť na zisku, pracovný postup)

Externé záujmové skupiny – majú väčšinou nepriamu účasť na vytváraní cieľov.
- Odberateľ – rozhoduje o stratégií a budúcej prosperite podniku
- Dodávateľ – vplýva na voľbu materiálovej stratégie podniku, nepriamo ovplyvňuje výrobkovú a odbytovú stratégiu. Jeho cieľom je zabezpečiť výhodné a stabilné podmienky pre svoj predaj.
...

2. Životný cyklus podniku. Fázy, z ktorých pozostáva a dôvody jeho sledovania. Otázky, ktoré je potrebné riešiť pri zakladaní a vzniku podniku. Zakladateľský zámer a zakladateľský rozpočet. Rast a dospelosť podniku.
Zakladanie a vznik podniku – zakladanie podniku predstavuje zložitý cieľavedomý proces rozhodovania, vykonávaný podnikateľom, v ktorom ide o vytvorenie nosných predpokladov na plnenie funkcií podniku. Nevyhnutnou súčasťou zakladania podniku a začatia každého podnikania je riešenie týchto jeho komponentov:
- podnikateľ – vedomé rozhodnutie začať s podnikaním robí podnikateľ
- príležitosť – existuje množstvo rôznych príležitostí ako sa stať podnikateľom
- právna forma podnikania – na rozvinutie a vykonávanie podnikania má podnikateľ k dispozícií viaceré právne formy. Ich voľba je dôležitá.
...
Hodnotenie (0x):