1. prednáška
Vymedzenie pojmu stratégia
Alfred Chandler: „Určenie základných dlhodobých cieľov spôsoby ako ich dosiahnutia a alokácia zdrojov nevyhnutných pre uskutočnenie týchto cieľov.“
W. F. Glueck: „Jednotný, súhrnný a integrovaný plán, ktorý je navrhnutý, aby zabezpečil dosiahnutie základných cieľov podniku“
Qiunn: „Model alebo plán, ktorý integruje hlavné ciele podniku, politiky a aktivity do súdržného celku.“
Mintzberg: „Šablóna (vzorec, model) v záplave (prúde) rozhodnutí alebo činov.“
Prienik a syntéza tradičných a netradičných definícií podáva H. Mintzberg v podobe piatich P, keď stratégiu považuje za:
- Plán
- Manéver
- Šablónu
- Postavenie
- Budúcnosť ...
2. prednáška
Zodpovednosť za stratégiu – zodpovednosť za jej tvorbu a zodpovednosť za jej realizáciu.
- Vrcholný manažment(generálny/všeobecný manažér) – základný autor stratégie. Nezodpovedá za konkrétnu úlohu, ale zodpovedá za podnik ako celok. Nemal by byť zaťažený žiadnou funkciou. Sústreďuje najväčšiu informačnú moc.
- Majitelia
- Odborný útvar – vytvárajú servis pre vrcholný manažment. Pripravujú informácie vrcholným manažérom. Vykonávajú rozhodnutia.
Manažéri neriskujú svoje peniaze, ale peniaze majiteľov. Manažéri navrhujú stratégiu, nemali by o nej sami rozhodovať a druhí schvaľujú a nemali by sa do jej tvorby miešať.
Formulovanie vízie, poslania a cieľov podniku
Formulovanie vízie
Vízia – nedá sa algoritmizovať.
- Formuluje ju jeden človek na vrchole spoločnosti, napr. Bill Gates. Zbadať niečo v ďalekej budúcnosti, prisúdiť podnetom význam v budúcnosti a pretvoriť ich na produkty.
Dôvody formulácie vízie
- Vedie podnik – spája najrôznejšie ciel a hodnoty,
- Pripomína – dáva odpovede na najdôležitejšie otázky
- Inšpiruje – dáva zmysle všetkému, čo podnik robí
- Oslobodzuje – uvoľňuje tvorivosť. ...