„ Každé správanie a konanie človeka má dva motívy: jeden skutočný, ktorý sa zamlčí, a druhý prezentovaný, ktorý sa udáva.“
Motivácia ako jeden zo základných predpokladov úspešnosti a efektívnej výkonnosti ľudí v pracovnom procese tvorí podstatnú časť teórie a praxe manažmentu a psychologických vied. Skúma sa v dvoch rovinách, a to, v rovine subjektívnej, to znamená ako určitý „vnútorný motor“ pohybu každého človeka, a to tak v pracovnom, ako aj v mimopracovnom prostredí, a v rovine objektívnej, čo znamená ako určitú schopnosť motivovať druhých ľudí k určitej činnosti.
Podľa súčasných výsledkov výskumov motivácie a motivačného správania v pracovnom procese by mali byť zastúpené obidve roviny. Aj v praxi sa jednoznačne potvrdilo, že len manažér, ktorý je sám primerane motivovaný, dokáže primerane motivovať a motivačne viesť svojich podriadených a naopak, demotivovaný manažér stráca zároveň schopnosť motivovať a motivačne viesť ľudí v pracovnom procese.
Pracovná motivácia je jav, ktorý sa vyskytuje v zložitých súvislostiach vnútorného prostredia, v komplexe navzájom závislých, podmieňujúcich sa a premenlivých činiteľov. Motivačná dispozícia na pracovnú činnosť tvorí pomerne stálu štruktúru a v tejto podobe je aj predmetom teórie manažmentu.