História
- Kotler najvýznamnejší publikant
- Pôvod termínu v angličtine, market – trh, trhovisko, koncovnka ing – dej, činnosť
- Prvá oblasť na ktorú sa orientoval bola distribúcia
- Vznik v USA na konci 19 st. Začiatkom 20 st.
- 1902 výučba marketingu na niektorých vysokých školách – univerzitách v USA
- 1911 L.Weld prvá kniha o marketingu
- 20 roky 20 st. vznik prvých pracovných funkcií /P&G funkcia managera vedúceho produktu/ a oddelení marketingu
P&G – najznámejší distribútor /začali ako prvý používať marketing/
- 1937 vznik profesijnej organizácie American Marketing Association – vydávajú časopisy s marketingom – otvára sa nová éra
- 1950 marketing sa dostáva do európskych krajín
Francúzi – neuznávali marketing, lebo si mysleli, že marketing sa snaží zákazníka oklamať, na niečo naviesť
- 1964 sa dostáva marketing na naše územie – v oblasti zahraničného obchodu a vnútorného obchodu
- 1966 – 77 začína sa prednášať ako učebný predmet
- medziobdobie bol marketing zakázaný
- 1989 súčasť výučby na všetkých ekonomických univerzitách
Základné pojmy
Marketing
/orientuje sa na spotrebiteľa a uspokojovanie jeho potrieb a túžob/
je to managersky a spoločenský proces prostredníctvom ktorého uspokojújú jednotlivci alebo skupiny svoje potreby a želania v procese výroby a výmeny produktov a hodnôt. Marketing je proces riadenia, ktorého výsledkom je poznanie, predvídanie, ovplyvňovanie a v konečnej fáze aj uspokojovanie potreb a želaní zákazníka efektívnym a výhodným spôsobom, ktorý zaisťuje splnenie cieľov organizácie.
Ľudská potreba
/je vrodená/
je to prirodzená vrodená ľudská potreba, stav pociťovaného nedostatku
Ľudské želanie
/nie je vrodené/
sú to potreby vytvorené postupom veku vonkajšou kultúrou a osobnosťou jedinca. Ovplyvňujú ju: * kde žijeme, v akom prostredí
* aká sme osobnosť
* potreba sebarealizácie
* potreba kultúrného vyžitia ...